گوگل خرید مکالمه‌ای — و تبلیغات — را در جستجوی حالت AI ارائه می‌دهد

خرید مکالمه‌ای اولین گام بزرگ گوگل برای درآمدزایی از جستجوی حالت AI است.

در ماه‌های اخیر، گوگل وعده داده بود هوش مصنوعی مولد را در تجربه خرید آنلاین بگنجاند و اکنون این وعده را عملی می‌کند. ویژگی‌های خرید که پیش از این برای جستجوی حالت AI اعلام شده بودند، به‌تدریج در دسترس قرار می‌گیرند و Gemini نیز به فناوری تماس خودکار فراموش‌شده Duplex گوگل مسیر پیدا می‌کند. همه این‌ها به‌موقع جشن‌ها می‌رسند تا به‌ادعای خود، خرید هدیه‌هایتان را راحت‌تر کنند و به‌طوری دیگر تضمین کنند که گوگل نیز سهمی از این کار داشته باشد.

در کنفرانس Google I/O در ماه مه، این شرکت قصد خود را برای آوردن خرید مکالمه‌ای به حالت AI اعلام کرد. به گفتهٔ گوگل، «گراف خرید» عظیم یا داده‌های خرده‌فروشان به هوش مصنوعی این امکان را می‌دهد که به‌صورت منحصر به‌فرد پیشنهادهای مفیدی ارائه دهد. در هفته‌های پیش‌رو، کاربران در ایالات متحده می‌توانند سؤالات پیچیده‌ای درباره خرید کالاها از حالت AI بپرسند و هوش مصنوعی پیشنهادها، راهنماها، جداول و سایر محتواهای تولیدشده را برای کمک به تصمیم‌گیری ارائه می‌کند. و چون این یک هوش مصنوعی مولد است، هشدارهای معمول دربارهٔ احتمال خطا نیز همراه آن است.

بنر حالت AI
ویژگی‌های خرید در حالت AI

ممکن است بپرسید که کجا محتواهای خرید حمایت‌شده را در این تجربه‌ها می‌بینید. گوگل اعلام می‌کند که برخی از مطالبی که در حالت AI ظاهر می‌شوند، تبلیغ خواهند بود، همان‌طور که در جستجوی سنتی نتایج خرید را می‌بینید. ویژگی‌های خرید همچنین به برنامه Gemini اضافه می‌شوند، اما گوگل می‌گوید فعلاً در نتایج، محتوای حمایت‌شده وجود نخواهد داشت.

گوگل همچنین ویژگی جدیدی به نام «پرداخت خودمختار» را معرفی می‌کند؛ این عبارت فقط به‌صورت مختصر هنگام اعلام این قابلیت در کنار خرید مکالمه‌ای در I/O ذکر شد. اما گوگل اکنون به‌طور جدی بر این مفهوم تکیه می‌کند. مفهوم کلی این است که می‌توانید یک حد قیمت برای یک محصول در جستجو تعیین کنید و گوگل به‌ شما اطلاع می‌دهد که آیا محصول به آن قیمت رسیده است یا نه. این بخش جدید نیست، اما اکنون یک پیچش هوش مصنوعی به آن اضافه شده. پس از دریافت هشدار، می‌توانید یک خرید خودکار را با Google Pay تأیید کنید. با این حال، این قابلیت در حال حاضر تنها در تعداد محدودی از فروشگاه‌ها مانند Chewy، Wayfair و برخی تجارت‌های Shopify پشتیبانی می‌شود. واضح نیست که آیا این واقعاً «پرداخت خودمختار» محسوب می‌شود یا نه، اما به‌هرحال می‌تواند در صرفه‌جویی هزینه برای شما مفید باشد.

منبع: گوگل

خرید در حالت AI و پرداخت خودمختار هم‌اکنون در حال گسترش هستند و گوگل اعلام می‌کند که این قابلیت‌ها به‌موقع فصل خریدهای تعطیلات به‌صورت گسترده در دسترس خواهند بود.

به‌نحوی، Duplex بازگشت

قبل از شور و شوق فعلی هوش مصنوعی، گوگل علاقه‌مند به نمایش Duplex بود؛ هوش مصنوعی مبتنی بر Assistant که برای انجام وظایف دنیای واقعی از طریق تماس تلفنی طراحی شده بود. گوگل فکر می‌کرد مردم مایلند به این هوش مصنوعی اعتماد کنند تا ساعت‌های کاری را بررسی کرده و قرار ملاقات‌ها را تنظیم کنند، اما هرگز توجه کافی را جلب نکرد. درخواست‌های Duplex به‌تدریج از Assistant حذف شد.

اکنون Duplex با آنچه گوگل «به‌روزرسانی بزرگ مدل Gemini» می‌نامد، بازگشت. اگرچه دیگر برای شما قرار ملاقات‌ها را تنظیم نمی‌کند، اما گوگل همچنان قصد دارد از Duplex به‌روز شده برای تماس با کسب‌وکارها استفاده کند. این بار Duplex به‌منظور این است که شما را از تماس با فروشگاه‌ها برای بررسی موجودی کالاها نجات دهد. به‌جای این کار، می‌توانید به ربات بگویید چه می‌خواهید و ربات برای شما بررسی می‌کند.

Duplex برگشت، بچه!

گوگل می‌گوید وقتی به‌دنبال برخی محصولات نزدیک به مکان خود می‌گردید، گزینه‌ای به نام «اجازه بده گوگل تماس بگیرد» نمایش داده می‌شود. باید محصول خاصی که می‌خواهید را مشخص کنید تا ربات شروع به تماس بگیرد. ربات هنگام برقراری تماس، خود را به‌عنوان ربات معرفی می‌کند و تماس‌ها فقط در ساعت‌های کاری و پس از مدت زمان استراحت معقول انجام می‌شوند. اگر کسب‌وکارها بیش از حد خسته شوند، می‌توانند از تماس‌های Duplex انصراف دهند؛ که هنوز گزینه‌ای موجود است.

در نهایت، ایمیل یا پیام متنی حاوی خلاصه‌های هوش مصنوعی از تماس‌ها دریافت می‌کنید که می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری درباره مکان مراجعه کمک کند. این پیام‌ها ممکن است شامل داده‌های موجودی محلی از فروشگاه‌های دیگر نزدیک نیز بر اساس گراف خرید گوگل باشند. این می‌تواند به معنی لینک‌های بیشتر تبلیغاتی باشد، اما هنوز مشخص نیست. این قابلیت هم‌اکنون در دسته‌بندی‌هایی مانند اسباب‌بازی، لوازم آرایشی و الکترونیک آغاز به گسترش کرده است. جای تعجب نیست که این ویژگی نیز محدود به ایالات متحده است.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *