دروغ‌ها، دروغ‌های نفرین‌شده و هوش مصنوعی: تازه‌ترین راه برای تأثیر بر انتخابات ممکن است برای همیشه باقی بماند

استفاده از ویدئوهای کمپین تولیدشده توسط هوش مصنوعی – چه برچسب‌دار و چه بدون برچسب – به‌نظر می‌رسد که در انتخابات آیندهٔ ایالات متحده نفوذ کند.

انتخابات شهردار نیویورک ممکن است به‌خاطر پیروزی چشمگیر یک سوسیالیست جوان دموکراتیک به‌یادگار بماند، اما همچنین با امری که به‌نظر می‌رسد در انتخابات‌های آینده نقش مهمی ایفا کند، یعنی استفاده از ویدئوهای کمپین تولیدشده توسط هوش مصنوعی، همراه بود.

اندرو کومو، که در انتخابات هفتهٔ گذشته در برابر زوه‌ران ممدانی شکست خورد، به‌ویژه به‌اشتراک‌گذاری ویدئوهای جعلی پیشرفتهٔ رقیب خود علاقه‌مند شد؛ یکی از این ویدئوها حتی باعث بروز اتهامات نژادپرستی شد؛ این حوزه‌ای است که در حال رشد در زمینهٔ کارزارهای انتخاباتی است.

هوش مصنوعی پیش‌تر توسط کارزارها به‌کار رفته است، به‌ویژه برای استفاده از الگوریتم‌ها به‌منظور هدف‌گیری گروه‌های خاصی از رای‌دهندگان و حتی، در برخی موارد، برای نوشتن پیشنهادهای سیاستی. اما همان‌طور که نرم‌افزارهای هوش مصنوعی پیشرفت می‌کنند، به‌طور فزاینده‌ای برای تولید عکس‌ها و ویدئوهای گاهی گمراه‌کننده به‌کار می‌روند.

«فکر می‌کنم که در این دورهٔ انتخاباتی، نکتهٔ اصلی استفاده از هوش مصنوعی مولد برای تولید محتوایی است که مستقیماً به‌سراغ رای‌دهندگان می‌رود»، گفت الکس بوردز، نمایندهٔ ایالت نیویورک که در پیشبرد قوانین تنظیم استفاده از هوش مصنوعی پیش‌قدم بوده است.

«پس چه این که کمپین کومو از ChatGPT برای تولید طرح مسکن خود استفاده کرده باشد، چه این که کومو و افراد بسیاری آگهی‌های ویدئویی تولیدشده توسط هوش مصنوعی برای رای‌دهندگان ساخته‌اند؛ به‌نظر من این در دورهٔ ۲۰۲۵ حس نوآوری و تازگی داشته است، یا حداقل بسیار پیشرفته‌تر از آنچه تا به حال دیده‌ایم».

اریک آدامز، شهردار حاضر که در سپتامبر از رقابت کنار رفت، از هوش مصنوعی برای ایجاد تماس‌های رباتیک به ساکنان نیویورک استفاده کرد؛ در این تماس‌ها او به زبان‌های ماندارین، اردو و ییدیش سخن می‌گفت و همچنین ویدئویی هوش‌مصنوعی تولید کرد که نیویورک را به‌عنوان یک دیستوبیای جنگ‌زده نشان می‌داد تا ممدانی را مورد هدف قرار دهد.

در همین حال، کومو پس از انتشار توییتی حاوی ویدئویی که نسخهٔ تخیلی ممدانی را نشان می‌داد که با انگشتانش برنج می‌خورد، و همچنین تصویری از یک مرد سیاه‌پوست که سرقت می‌کرد، به‌ اتهامات نژادپرستی و اسلام‌ستیزی مواجه شد. این تبلیغ همچنین شامل مردی سیاه‌پوست با پیراهن بنفش و کراوات، کت خز و عصای نقره‌ای بود که به‌نظر می‌رسید از تجارت جنسی حمایت می‌کند. کمپین موقتاً این ویدئو را حذف کرد و گفت که به‌صورت تصادفی ارسال شده است.

بوردز که برای نمایندگی نیویورک در مجلس نمایندگان نامزد است، گفت بسیاری از آگهی‌های تولیدشده توسط هوش مصنوعی در دورهٔ اخیر «به‌احتمال زیاد» به حوزه‌ای که ممکن است به‌عنوان تبعیض‌آمیز شناخته شود، متمایل هستند.

«فکر می‌کنم این نکته‌ای دیگر است که باید پیگیری شود: آیا این به‌دلیل این است که الگوریتم‌ها استریوتیپ‌های موجود در داده‌های آموزشی خود را تقویت می‌کنند، یا به‌دلیل سادگی دستکاری. نیازی نیست به یک بازیگر از یک نژاد خاص بگویید کاری انجام دهد؛ کافی است در کامپیوتر آن را تغییر دهید»، بوردز افزود.

«نیازی نیست به‌چهرهٔ کسی بگویید خود را به‌طرز خاصی نشان دهد. آیا این کار باعث می‌شود محتواهایی گسترش یابد که به‌نظر من، جامعهٔ مودب باید به‌شدت به آن واکنش نشان دهد».

در ایالت نیویورک، کمپین‌ها موظفند آگهی‌های هوش مصنوعی را به‌عنوان چنین برچسب‌گذاری کنند، اما برخی – از جمله آگهی‌ای که موقتاً منتشر و سپس حذف شد – این کار را نکردند. کمیتهٔ انتخابات نیویورک مسئول اعمال جریمه بر کمپین‌هاست، اما بوردز اشاره کرد که کمپین‌ها ممکن است حتی پس از پایان کارزار، جریمه‌ای را بپذیرند.

«فکر می‌کنم همیشه کمپین‌هایی وجود دارند که حاضرند این تعادل را بپذیرند؛ اگر پیروز شوند و سپس جریمه پرداخت کنند، اهمیتی نمی‌دهد، و اگر شکست بخورند، باز هم مهم نیست. بنابراین باید سعی کرد چارچوب اجرایی‌ای پیدا شود که بتواند محتواها را پیش از انتخابات به‌سرعت حذف کند، نه فقط پس از آن».

رابرت وایسمن، هم‌رییس گروه غیرانتفاعی حقوقی Public Citizen که در تصویب بسیاری از قوانین هوش مصنوعی در سرتاسر آمریکا مشارکت داشته است، گفت که حالا فریب‌دادن مردم در بیش از نیمی از ایالات غیرقانونی شده و کمپین‌ها ملزم به درج اعلامیه‌ای در آگهی‌های هوش مصنوعی مولد هستند که نشان می‌دهد واقعی نیستند. با این حال، او افزود که تنظیم استفاده از هوش مصنوعی در کارزارها مسألهٔ مهمی است.

«دروغ‌ها از زمان‌های قدیم بخشی از سیاست بوده‌اند. این مسئله متفاوت از دروغ است و متفاوت از این که بگویید رقیب‌تان حرفی را که نگفته است، گفته است»، وایسمن گفت.

«وقتی کسی نسخه‌ای به‌ظاهر اصیل از گفتار یک شخص را می‌بیند، بسیار دشوار است که سپس بگوید «هرگز این را نگفتم»؛ چرا که مردم را مجبور می‌کنید که به‌دنبال چیزی که با چشم خود دیده‌اند، شک کنند.»

اگرچه هوش مصنوعی اکنون قادر به تولید ویدئوهای قابل باور است، برخی کارزارها هنوز به‌طور کامل به این سطح نرسیده‌اند. یک ویدئوی «ویژه هالووین زوه‌ران» که توسط کومومنشر شد – این آگهی صریحاً اعلام کرد که تولید آن توسط هوش مصنوعی بوده – نسخه‌ای بسیار ناپایدار از ممدانی را نشان داد که صوتی نامنطبق و متنی غیرقابل فهم داشت.

با نزدیک شدن به انتخابات میانی و پیش‌رو بودن انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۸، ویدئوهای سیاسی تولیدشده توسط هوش مصنوعی به‌نظر می‌رسد که بقا یابند.

این ویدئوها قبلاً در سطح ملی به‌کار رفته‌اند. در ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ایلان ماسک ویدئوی تولیدشده توسط هوش مصنوعی از کاملا هریس را به‌اشتراک گذاشت، پس از این‌که او به‌عنوان نامزد دموکراتیک در انتخابات ریاست‌جمهوری شناخته شد. این ویدئو هریس را نشان می‌داد که ادعا می‌کند «من نهایی‌ترین استخدام تنوع‌پذیر هستم» و می‌گوید «من حتی اولین نکته دربارهٔ ادارهٔ کشور را نمی‌دانم».

با اینکه ایالات ممکن است در تنظیم استفاده از هوش مصنوعی در انتخابات پیشرفت‌هایی داشته باشند، به‌نظر می‌رسد تمایل کمی برای انجام این کار در سطح فدرال وجود داشته باشد.

در طول اعتراضات «بدون پادشاه» در اکتبر، دونالد ترامپ ویدئوی تولیدشده توسط هوش مصنوعی به‌اشتراک گذاشت که در آن او یک جت جنگی را می‌رانده و مایع قهوه‌ای را بر آمریکایی‌ها می‌ریزد؛ تازه‌ترین پست ویدئویی هوش مصنوعی او بود.

چون ترامپ به‌نظر می‌رسد این رسانه را می‌پذیرد، بعید است که جمهوریخواهان به‌زودی سعی در مهار هوش مصنوعی داشته باشند.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *