آگهی هوش مصنوعی جدید کوکا کولا هنوز نمی‌داند چند محور به کامیون‌هایش باید بدهد

تبلیغ هوش مصنوعی تعطیلات 2025 کوکا کولا
کوکا کولا/یوتیوب

هوش مصنوعی افتضاحه، و این حباب به‌زودی حتماً می‌ترکه، اما مدیران ارشد هنوز تمام‌وقت به هوش مصنوعی علاقه‌مندند؛ یعنی شرکت‌ها این فناوری را به‌سرعت به ما تحمیل می‌کنند بدون اینکه اهمیت بدهند ما دوستش داریم یا نه. هوش مصنوعی برای محیط زیست مضر است؟ حتماً. هزینه برق‌مان را بالا می‌برد؟ به‌احتمال زیاد. مدام اشتباه می‌کند چون در واقع هیچ‌چیزی نمی‌داند؟ بله، قطعا. اما به‌نظر نمی‌رسد مدیران این مسائل را مهم بدانند. به‌عنوان مثال، به جدیدترین تبلیغ تولید‌شده توسط هوش مصنوعی کوکا کولا نگاه کنید — کامیون تحویل‌دهنده حتی یک پیکربندی محوری ثابت هم ندارد.

ما فقط درباره یک صحنه‌ کوتاه که در آن کامیون ظاهر شده پیکربندی محوری متفاوتی دارد صحبت نمی‌کنیم. این پیکربندی در طول ۶۰ ثانیه‌ تبلیغ به‌صورت پیوسته تغییر می‌کند و من تقریباً مطمئنم که برخی از این تغییرات از لحاظ فیزیکی غیرممکن هستند. در واقع، این پیکربندی ده بار متفاوت تغییر می‌کند. این‌قدر واضح است که کسی یک گرافیک تهیه کرد که تمام پیکربندی‌های مختلف محوری را در یک تصویر مختصر نشان می‌دهد. آیا هیچ‌کس قبل از گرفتن تأیید نهایی این‌را متوجه نشده بود؟ حتماً کسی باید متوجه شده باشد، درسته؟ اما باز هم آن را برای عموم منتشر کردند.

این باید خیلی خجالت‌آور باشد

آیا آنها فکر نکردند کسی این‌را متوجه می‌شود؟ اگر چنین باشد، از این‌که فقط تنبل یا صرفه‌جو بودند تا آن را اصلاح کنند، بدتر است؛ چون ما چند دهه است که اینترنت داریم و اگر یک نکته‌ای که اینترنت حتما انجام می‌دهد باشد، آن این است که همه چیز را می‌گیرد. جایی در گوشه‌ای عجیب از اینترنت، کسی با صفحه‌کلیدش فریاد می‌زند که یک فیلم دیده‌اند که لباس‌ها با دوخت اشتباه دوخته شده‌اند. پس بله، یک کامیون با ۱۰ پیکربندی محوری متفاوت قطعاً مورد توجه قرار خواهد گرفت.

ولی خب، حداقل کوکا کولا کمی پول صرفه‌جویی کرد چون نیازی به پرداخت مزد به انسان‌ها برای ساخت یک تبلیغ باکیفیت و با کامیون‌هایی که پیکربندی محوری ثابت و واقعی دارند، نشد. این واقعا همین چیزی است که اهمیت دارد، نه؟ حذف هر چه بیشتر نیروی انسانی؟ به‌هر حال، هر دلاری که به حقوق کسی می‌رسد، همان‌قدر پولی است که مالکان به دست نمی‌آورند. البته، اگر همه کارگران توسط روبات‌ها جایگزین شوند، دیگر کسی پولی برای خرید محصولات و خدمات این شرکت‌ها نخواهد داشت؛ اما این مسأله‌ای نیست که هم‌اکنون داشته باشیم. این برای یک مدیرعامل آینده است و در همین لحظه، پولدارتر شدن مهم‌تر از زندگی دیگران است.

آیا این احتمالاً بیشتر از آن‌که انتظار داشتید وقتی روی این پست کلیک کردید، ناامیدکننده است؟ به‌احتمال زیاد. اما تقصیر کوکا کولا است که تبلیغی چنین ناامیدکننده‌ای ساخته، نه تقصیر من که درباره‌اش نوشتم. خب، شاید کمی هم تقصیری از من باشد. ببخشید (اما فقط یک ذره).

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *