تمایل گوگل به ارائه تجربهٔ جستجوی پیشفرض مبتنی بر هوش مصنوعی، نشانهٔ تحول ژرفی در نحوهٔ کسب دیده شدن، ترافیک و اعتماد برندها در فضای آنلاین است.

جستجوی هوش مصنوعی به سرعت روش کشف محتوا و تعامل افراد با برندها را تغییر میدهد. لوگان کیلپاتریک، مدیر محصول ارشد محصولات هوش مصنوعی گوگل، در یک پست در X (که پیشتر توییتر نامیده میشد) اظهار داشت که «حالت هوش مصنوعی» به زودی بهعنوان پیشفرض جستجوی گوگل خواهد شد و سپس این اظهارات را روشن کرد. اگر این اتفاق رخ دهد، چه پیامدی ممکن است برای صنعت سئو پیش آید، بهویژه با بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه که در حالت هوش مصنوعی جستجو میکنند، همانطور که گوگل اعلام کرده است؟

بیایید به برخی از امکانات احتمالی نگاهی بیندازیم، اما پیش از آن، تفاوتهای بین حالت هوش مصنوعی و مرورهای هوش مصنوعی را روشن کنیم، زیرا بین این دو تفاوت واضحی وجود دارد.
مرورهای هوش مصنوعی در مقابل حالت هوش مصنوعی
مرورهای هوش مصنوعی خلاصههای کوتاهی هستند که توسط هوش مصنوعی تولید میشوند و برای برخی پرسوجوها در بالای نتایج جستجوی سنتی نمایش داده میشوند تا به کاربران کمک کنند به سرعت اطلاعات مورد نیاز را بیابند. این مرورها پاسخهای سریع و مختصری ارائه میدهند و با کاهش نیاز به کلیک بر روی لینکها، زمان کاربران را صرفهجویی میکنند و تعداد کلیکها و ترافیک به سمت برندها را کاهش میدهند.
حالت هوش مصنوعی تجربهٔ جستجوی پیشرفتهتر و تعاملی است که ممکن است در آینده صفحهٔ نتایج جستجوی استاندارد را جایگزین کند؛ زیرا برای پرسشهای پیچیده، چندمرحلهای یا باز، پاسخهای جامع و گفتگویی مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه میدهد. گوگل در اوایل امسال «حالت هوش مصنوعی» را به صفحهٔ جستجوی خود افزود تا کاربران میلیونها نفری خود را از مهاجرت به مدلهای دیگر هوش مصنوعی باز نگه دارد.
اگر حالت هوش مصنوعی بهعنوان پیشفرض تنظیم شود، چه میتواند رخ دهد؟
اگر گوگل تصمیم بگیرد بهطور پیشفرض به حالت هوش مصنوعی انتقال یابد، برندها حتماً کاهش چشمگیر ترافیک ارگانیک را تجربه خواهند کرد؛ زیرا کاربران پاسخهای مستقیم به پرسشهای خود دریافت میکردند و نیازی به کلیک بر روی وبسایتها نداشتند، چرا که آنچه میخواهند دقیقاً در حالت هوش مصنوعی پیدا میشود. با مرورهای هوش مصنوعی، این روند را پیش از این مشاهده میکنیم، اما اگر حالت هوش مصنوعی بهعنوان پیشفرض درآید، کلیکها بهطور بیشتری کاهش خواهد یافت.
برندها ممکن است بیشتر به نمایش تبلیغات پرداختی برای افزایش دیده شدن متکی شوند
در حال حاضر، طبق طراحی فعلی حالت هوش مصنوعی، هیچگونه تبلیغی وجود ندارد و گوگل روشهایی برای کسب درآمد از این واسط ندارد، اما این بهزودی تغییر خواهد کرد و سرعت تغییر بسیار بالاست. رئیس بخش جستجوی گوگل، لیز رید، نگاهی به نحوهی عبور شرکت از عصر هوش مصنوعی و تفکراتش درباره حفظ کسبوکار تبلیغاتی چند میلیارد دلاریاش داشت. بر اساس دادههای Statista، در سال ۲۰۲۴، گوگل ۲۶۴٫۵۹ میلیارد دلار از تبلیغات کسب کرد و این رقم سال به سال در حال رشد است.

گوگل شروع به افزودن تبلیغات در حالت هوش مصنوعی کرده است، اما هنوز در مرحلهٔ اولیه است. این شرکت در حال بررسی نمایش تبلیغاتی است که کیفیت بالا و مرتبط با پرسوجوها داشته باشند. از آنجایی که پرسوجوها ۲ تا ۳ برابر طولانیتر از جستجوی معمولی هستند، میتوان تبلیغات هدفمندتر و با کیفیتتری ارائه داد، طبق گفتهٔ لیز رید. برندهایی که میتوانند در نتایج پرداختی حالت هوش مصنوعی دیده شوند، از این نمایش سود میبرند، اما برندهایی که تنها به تاکتیکها و استراتژیهای سنتی سئو تکیه میکنند، ممکن است عقب بمانند.
گوگل همچنین تبلیغاتی به مرورهای هوش مصنوعی اضافه کرده است که فروش تبلیغات جستجو را افزایش میدهد؛ بنابراین میتوانیم انتظار داشته باشیم که همین اتفاق برای حالت هوش مصنوعی نیز رخ دهد.
یک تحول محتمل در دیده شدن و کشف
جستجوی هوش مصنوعی ما را به سمت کنار گذاشتن معیارهای سنتی سئو، مانند رتبهبندی کلیدواژهها و نرخ کلیک (CTR)، و تمرکز بر نمایش و ارتباط برند سوق میدهد. برند شما باید بهعنوان منبع معتبر برای پاسخهای هوش مصنوعی ارجاع داده شود؛ اگر برند شما بهعنوان پاسخ دیده نشود، کلیکهای بیشتری را از دست خواهید داد.
اندازهگیری
ردیابی مسیر مشتری ممکن است دشوارتر شود؛ چرا که کاربران در رابط هوش مصنوعی تعامل میکنند نه در وبسایت برند شما. تجزیهوتحلیلهای سنتی بینش کمتری ارائه میدهند و برندها را وادار به توسعه معیارهای جدیدی میکند که بر ارجاعات هوش مصنوعی، اشاره به برند و نمایانی محلی متمرکز هستند. ما این روند را پیشاکنون با ظهور ابزارهای هوش مصنوعی، از بازیکنندگان سنتی مثل Semrush و Ahrefs تا نوپردازان نوین هوش مصنوعی مانند PeecAI و Profound، میبینیم.
از دست دادن کنترل بر روایت برند
از آنجایی که مرورهای هوش مصنوعی اطلاعات را از منابع مختلف آنلاین جمعآوری میکنند تا حضور یک برند را بسازند، اگر برند شما استراتژی مناسبی نداشته باشد و اطلاعاتی نامنظم، منسوخ یا بهدرستی مدیریت شده در وب داشته باشد—مانند نقدها، سیگنالهای اجتماعی، فهرستهای محلی و غیره—آنگاه هوش مصنوعی ممکن است برند شما را بهطور نادرست در وب به تصویر بکشد.
چه اتفاقی ممکن است برای مرورگر گوگل کروم بیفتد؟
اگر گوگل بهصورت پیشفرض به حالت کامل هوش مصنوعی منتقل شود، مرورگر کروم میتواند دچار تحوّل بزرگی شود؛ با ادغام عمیق Gemini و دیگر قابلیتهای هوش مصنوعی، تجربهٔ مرور وب از یک ابزار منفعل به یک دستیار پیشگیرانه و هوشمند تغییر خواهد کرد. به گفته eMarketer، Gemini سریعتر از ChatGPT در جذب کاربران پیشرفت میکند.

ChatGPT هماکنون مرورگر هوش مصنوعی خود به نام ChatGPT Atlas را عرضه کرده است؛ این مرورگر در حال حاضر فقط برای macOS قابل دسترس است و بهعنوان چالشی برای مرورگر کروم گوگل مطرح میشود.

اگر گوگل حالت هوش مصنوعی را بهعنوان پیشفرض تعیین کند، چه اقداماتی میتوانیم انجام دهیم؟
- با ظهور تبلیغات پرداختی هوش مصنوعی، آزمایش کنید؛ بودجهای کنار بگذارید و تاثیر و بازده سرمایهگذاری (ROI) این تبلیغات در حالت هوش مصنوعی را ارزیابی کنید.
- توجه کنید که مسیرهای تبدیل و فرآیندها ساده بوده و تجربهٔ کاربری خوبی را فراهم میکنند.
- حضور فعال داشته باشید و در هر جایی که مخاطبانتان حضور دارند، محتوای باکیفیت ارائه دهید. برند شما باید حضور قویتری در پلتفرمهایی نظیر Reddit، Quora، YouTube، OpenAI، Perplexity و سایر مکانهایی که کاربران نهایی برای کسب اطلاعات دربارهٔ برند شما جستجو میکنند، داشته باشد. برای مثال، Apple در حال بررسی گزینههای جستجو در Safari است که میتواند شراکت آن با گوگل را پایان دهد؛ اما در نهایت بررسی میکنیم آیا گوگل این رابطه را حفظ خواهد کرد یا Apple به سمت جای دیگری مانند OpenAI میرود که میتواند ترافیک را افزایش داده و کاربران بیشتری را به سمت استفاده از OpenAI یا مدل زبان بزرگ دیگری (LLM) جذب کند.
- به بهینهسازی برای مرورهای هوش مصنوعی (AIO) ادامه دهید؛ با ایجاد محتوای باکیفیت و معتبر که بهطور مستقیم به پرسشهای کاربران پاسخ میدهد، ساختار منظم دارد و برای هوش مصنوعی بهراحتی قابل درک است. این کار شامل تولید محتوای جدید و بهروزرسانی محتوای قدیمی با پژوهشهای بهروز، اطلاعات اصیل و دیدگاههای متفاوت میشود.
جمعبندی
تغییر به سمت جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی دیگر صرفاً نظریه نیست؛ این واقعیت است و به سرعت در حال پیشرفت میباشد. با رشد مرورهای هوش مصنوعی و حالت هوش مصنوعی که در میان بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر ماهانه بهدست میآید، گوگل خود را برای آیندهای که در آن تجربههای گفتگویی و متمرکز بر پاسخ میتوانند جایگزین نتایج جستجوی سنتی شوند، موقعیت میدهد.
اگر حالت هوش مصنوعی بهعنوان جستجوی پیشفرض گوگل تبدیل شود، نه تنها روش جستجوی کاربران تغییر میکند؛ بلکه بهطور اساسی نحوهٔ کسب دیده شدن، ترافیک و اعتماد برندها در فضای آنلاین را تغییر خواهد داد.
برای برندها، ناشران و کارشناسان سئو، این تغییر هم خطرات و هم فرصتها را به همراه دارد. ترافیک ارگانیک تقریباً قطعاً کاهش خواهد یافت، چرا که پاسخهای بیشتری در داخل اکوسیستم گوگل باقی میمانند. نمایانی پرداختی در نتایج هوش مصنوعی به سرعت رشد خواهد کرد و به نفع برندهایی است که بودجه و استراتژیهای سازگار دارند. همچنین موفقیت کمتر به رتبهبندی برای کلیدواژهها وابسته خواهد شد و بیشتر به تبدیل شدن به منبع قابلاعتماد که توسط هوش مصنوعی ارجاع، استناد یا توصیه میشود، در تمام پلتفرمها بستگی دارد.
این دوران نیازمند نوع جدیدی از بهینهسازی خواهد بود که بر اعتبار برند، ارجاعهای هوش مصنوعی، دادههای ساختاریافته، سیگنالهای اعتماد کاربران و حضور در چندین پلتفرم متمرکز میشود.
هیچکس نمیتواند با اطمینان بگوید آیندهٔ کامل حالت هوش مصنوعی چگونه خواهد بود؛ اما برندهایی که زودتر سازگار میشوند، پیشروهای سهم بازار خواهند بود، در حالی که کسانی که صبر میکنند، شاهد از دست دادن دیده شدن، ترافیک و مرتبط بودن خواهند شد.
منابع بیشتر:
- تأثیر مرورهای هوش مصنوعی گوگل بر ناشران و نحوهٔ سازگاری در سال ۲۰۲۶
- چگونگی بازتعریف تبلیغات جستجوی پرداختی توسط حالت هوش مصنوعی
- وضعیت سئو ۲۰۲۶
تصویر ویژه: Collagery/Shutterstock
دیدگاهتان را بنویسید