
- فروشگاه گورمت Meadow Lane در نیویورک با صفی از مشتریان منتظر باز شد.
- برخی بیش از ۲۵۰ دلار هزینه کردند، عمدتاً برای غذاهای آماده، و فروشگاه را در TikTok دنبال میکردند.
- ما دیدیم که شبکههای اجتماعی چقدر میتوانند تصمیمات خریدمان را تحت تأثیر قرار دهند — و قدرت بیپایان اختصاصی بودن.
TikTok میتواند مردم را متقاعد کند تقریباً هر کاری انجام دهند — حتی ساعتها در باد بایستند تا ناغتهای مرغ بدون گلوتن بهقیمت ۱۷ دلار خریداری کنند.
Meadow Lane، فروشگاهی گورمت در محلهٔ Tribeca شهر نیویورک، جمعه ساعت ۱۱ صبح بازگشایی شد و صفی پر از خریداران مشتاق و گرسنه جذب کرد.
این فروشگاه که ایدهٔ سرمایهگذار خطرپذیر سابق سامی نوسدورف است، پیش از داشتن فضای فیزیکی، پیروان وفاداری داشت. او از ژوئن ۲۰۲۴ دربارهٔ این فروشگاه پست مینویسد و برخی از ویدیوهای تست طعم منوهایش بهسرعت ویروسی شدند.
«هیچکس بهجز من به بازاریابی دست نزده است و این تجربه عالی بود. TikTok اصلیترین کانال بازاریابی من است»، نوسدورف در ماه ژوئیه به بیزینس اینسایدر گفت.
بهنظر میرسد من تبدیل به گزارشگر صفها شدهام… @JordanHart99 بررسی کرد افتتاح Meadow Lane، فروشگاه گورمتای که دائماً بهتاخیر افتاده و بهخاطر ناغتهای مرغ ۱۷ دلاریاش شناخته میشود. او گفت: «اولین کسی که چیزی را امتحان میکند یا دربارهاش پست میگذارد، همیشه مهم است» pic.twitter.com/LiE1o81x9x
— آلیس تکوتزکی (@ATecotzky) ۱۴ نوامبر ۲۰۲۵
بهنظر میرسد استراتژی او مؤثر است. قدرت ستارهای نوسدورف که بیش از ۱۳۰٬۰۰۰ دنبالکننده در TikTok دارد، در اولین روز کسبوکار صفی عظیم را به وجود آورد. او در دنیای تجارت و مالی کاملاً تازهکار نیست — بر اساس فوربس، دارایی خانوادگیاش در سال ۲۰۱۴ برابر ۱٫۶ میلیارد دلار بود و نام Meadow Lane به یک خیابان بسیار شیک در همپتونز اشاره دارد.
نوسدورف پیش از این اشاره کرد که فرآیند صدور مجوز و «بیوروکراسی» باعث تأخیر در افتتاح شد. اگرچه برخی در شبکههای اجتماعی پرسیدند که آیا فروشگاه هرگز باز خواهد شد، جمعیتی که بیرون از Meadow Lane جمع شد دو نکته را نشان داد: برخی معتقدان تا انتها وفادار ماندند، یا نیویورکیها برای هر چیزی صف میکشند.
«من چندین صاحبکار در نیویورک را ندیدهام که بهواسطه افتتاح کسبوکار خود دنبالکنندهای اینچنین بسازند، و ما فقط برای تجربه اینجا هستیم»، ۲۱‑سالهای که جای خود را در صف از ساعت ۸ صبح رزرو کرده بود، به بیزینس اینسایدر گفت.
مانند او و دهها نفر دیگر، ما در هوای پاییزی بادآلود برای ایستادن در صفی که تا انتهای بلوک کشیده بود، شجاعت کردیم.
محله برای سر و صدای Meadow Lane آماده بود

ما پیش از قدم گذاشتن روی بلوک، شواهدی از فروشگاه ۲۳۲۰ فوت مربعی را مشاهده کردیم؛ یک فروشگاه لباس نزدیک سعی میکرد از هجوم خریداران که خیابان گریتویچ را به خود اختصاص دادهاند، بهرهبرداری کند. چندین خریدار گفتند که در این منطقه ساکناند، اما ساکنان دیگر ترایبهکا نمیدانستند چرا اینقدر افراد ۲۰‑ و ۳۰‑ساله مدرن در اطراف جمع شدهاند.
جکی که گفت ۴۵ سال در این محله زندگی میکند، از ما پرسید چرا همه در صف هستند.
«فکر میکنم فقط یک فروشگاه خواهد شد»، او پس از توضیح ما گفت، که بهنظر کمی سردرگم بود. او نسخههای متعددی از این نوع فروشگاه را که در محله ظاهر شد، و همچنین نمونههای شکستخوردهٔ آنها را دیده است، اما گفت که این سطح از هیجان منحصر بهفرد است.
سازندگان محتوا، دانشجویانی که از زمان استراحت میان کلاسها استفاده میکردند، و افرادی که بهروش آزادانه به کار از راه دور میپرداختند، در صف حضور داشتند.
«من عاشق اینام که با همه در این صف نقش بیکاری را بازی کنم. همه میگویند: «ما نمیدانیم شغل چیست»»، ریبکا شیدر، ۲۸ ساله که جمعه از خانه کار میکند، گفت.
اما دیگران، مانند یک مشتری ۲۶ ساله که با ما مصاحبه کرد، حتی سعی نداشتند افتتاح Meadow Lane را در برنامهٔ کاری خود جای دهند: «اینکه مجبور شوم به رئیسم ۵۰ ساله توضیح دهم که برای رفتن به یک فروشگاه مواد غذایی کارم را مرخص میشوم، واقعا چیز دیگری بود.»
صف ساعتها پیش از زمان افتتاح شکل میگرفت

نگهبانان امنیتی گفتند که در ابتدا تنها ۱۵ نفر را همزمان به داخل فروشگاه میپذیرند، اما این عدد را حدود ساعت ۱۱:۳۰ صبح به ۱۷ نفر افزایش دادند و انتظار داشتند تعداد بهتدریج در طول روز رشد کند. نوسدورف در یک ویدئوی تقریباً شش دقیقهای در TikTok که روز چهارشنبه منتشر کرد، گفت تعداد اقلام خرید هر شخص محدود شده است و نگهبانان اعلام کردند که خریداران میتوانند یک سبد حصیری پر کنند.
Meadow Lane شبیه یک فروشگاه موقت یا تخفیف ویژه نیست — انتظار میرود بهطور مستمر باز بماند و هر روز بسیاری از همان محصولات را ارائه دهد. با این حال مردم هنوز زمان گرانبهای خود را برای قدم زدن در قفسهها در روز افتتاح صرف کردند.
«اینکه اولین نفری باشید که چیزی را امتحان میکند یا دربارهٔ آن پست میگذارد همیشه مهم است، چون بهگونهای نظرات و جنبهٔ بصری آن را شکل میدهید»، شنویدر گفت.
یک مشتری ۲۹ ساله گفت که او بهسختی احساس میکند که یک روز دیگر صبر کند تا بفهمد آیا فروشگاه واقعاً شایستهٔ این سر و صدا است یا نه.
بهنظر میرسید بسیاری از خریداران از طریق ویدئوهای نوسدورف احساس ارتباط میکردند

بسیاری از صفکشندگان ماهها نوسدورف را در TikTok دنبال میکردند و گفتند مهارت او در شبکههای اجتماعی کلید محبوبیت عمدهٔ فروشگاه پیش از اینکه کسی حتی قدمی به داخل بگذارد، بوده است.
«او کار فوقالعادهای در انتقال مسیر خود برای افتتاح این فروشگاه در TikTok انجام داد»، یک کارمند ۴۱ ساله گوگل گفت. «این باعث میشود احساس کنید بخشی از این فرایند هستید. فکر میکنم این نکته مهمی است. او همچنین در تمام چالشهای مختلفی که همراه با افتتاح این فروشگاه بود، بسیار شفاف بود.»
ساکن لسآنجلس گفت مردم در آنجا نیز دربارهٔ افتتاح این فروشگاه صحبت میکردند و آن را با Erewhon مقایسه میکردند، زنجیره فروشگاههای لوکس که اسموتیهای ویروسیاش در کل کالیفرنیا رواج یافتهاند.
«فکر میکنم این Erewhon جدید نیویورک است»، یک مشتری گفت.
نمونههای ناغتهای مرغ ویروسی برای صف طولانی تهیه شد

صف با گفتگو دربارهٔ تردی، قیمت و موجودی ناغتهای مرغ بدون گلوتن سر و صدا میکرد. بسیاری از افرادی که با ما صحبت کردیم گفتند این اولین محصولی بود که قصد خرید آن را داشتند.
خوشبختانه نیازی نبود تا برای تست طعم خودمان منتظر بمانیم. پس از مدتی، کارمندان سینیهای نقرهای حاوی ناغتهای مرغ را که با سس خردل عسل و سس باربیکیو سرو میشد، از صف انداختند. (بهنظر میرسید کارمندان حتی یک تکه یا خردهٔ نانبری بدون گلوتن بر روی کتدوخطی خود ندارند.)
خریداران همچنین دربارهٔ ترکیبات پاکسازی شدهٔ غذاها بسیار صحبت میکردند. بهنظر میرسد نوسدورف مخاطبان خود را بهخوبی میشناسد؛ تقریباً برای هر محصول فهرست ترکیبات سادهای دارد. برای ناغتها، او از یک الهامبخش کلاسیک بهرهبرد: مکدونالد. او توضیح داد که گوشتی تاریک را خرد کرده و ناغتها را با پوشش خشکی بدون گلوتن میپوشاند که طعم بدون گلوتن ندارد.
«من به مدت ۱۶ سال رژیم بدون گلوتن را دنبال میکنم و هشت ماه پیش او را در ویدئویی دیدم که با مریدیت از Wishbone Kitchen ناغتهای مرغ بدون گلوتن را امتحان میکرد»، الکسیس دکر، ۲۶ ساله گفت، ارجاع به یک خالق محتوای غذایی دیگر. «از آن زمان من مشترکام و منتظر این افتتاح بودم.»
بهنظر نمیرسید کسی نسبت به قیمت ۱۷ دلاری نگرانی خاصی داشته باشد.
ناغتها نظرات متنوعی دریافت کردند. یک نفر گفت «لذیذ» بود، اما یک جوان ۱۸ و ۱۹ ساله که لباسهای میو میو و کانادا گوز پوشیده بود، بهنظر نمیرسید که تحتتاثیر باشد.
«همه چیز خوب بود، همه چیز مرتب بود»، ۱۹‑سالهای که این محصولات خوشمزه را بر سر سفرهاش داشت، به ما گفت.
چند نفر بودجهٔ سفتوکشتی داشتند

همزمان با خروج خریداران با سبدهای بزرگ حصیری، مجموع هزینهها بهسرعت افزایش یافت. افراد در صف بهوضوح دربارهٔ بودجهٔ خود صحبت کردند: برای بسیاری، این مفهوم وجود نداشت.
چند نفر به ما گفتند که محدودیتهای مالی دارند، مانند ایو سُرکین که نمیخواست بیش از ۷۰ دلار هزینه کند، و یک زوج که گفتند نمیخواهند مجموعاً بیش از ۲۰۰ دلار خرج کنند.
نیمهٔ اول این زوج ابتدا گفت که حاضر است «هر هزینهای» بپردازد، تا اینکه دوستش به او یادآوری کرد که این برای افتتاح یک فروشگاه مواد غذایی غیرواقعی است.
«سالاد مرغ THE» نیز گزینهٔ محبوبی بود

تقریباً هیچکس جز چند عدد انبه و آناناس برشخوردهٔ ارگانیک از فروشگاه خارج نشد. بسیاری با «سالاد مرغ THE» که بهنظر میرسید همانند سایر سالادهای مرغ خوشمزه باشد، بیرون رفتند. سایر آیتمهای پرطرفدار شامل سالاد تخممرغ، کاسۀ سوشی میسو سالمون، و یک آبمیوه صورتی بهقیمت ۱۵ دلار ساختهشده از هندوانه، نارگیل، آب، توتفرنگی، آب لیمو و نمک هیمالیا بود.
نوزده‑سالهای که کتبۀ کانادا گوز بر تن داشت گفت این آبمیوه «خوب» بود، اما چیزی که او دوباره برای صف کشیدن منتظر میماند نبود.
محصولات خریداریشده بزرگ بودند و فاکتورهای خرید طولانی شدند

خریداران یکییکی از فروشگاه بیرون میآمدند، کیفهای آبی و سفید شطرنجی در دست داشتند. برخی از آنها با اشتیاق به دیگران در صف نشان میدادند چه خریدی داشتهاند، همانطور که صندلیهای بیرونی محدود بهسرعت پر میشدند.
یکی از اولین خریداران که بیرون رفت، مردی ۳۴‑ساله، ۲۰۱٫۴۲ دلار صرف یک دسته بزرگ از کالاهای بستهبندیشده کرد. او صابون ظرفشویی، یک سالاد، ناغتها و موارد دیگر خرید. اگرچه از اقلام خود راضی بود، مایکل گفت پرداخت این مبلغ بیش از انتظارات او برای خرید مواد غذایی بود.
خریدار ۲۱‑سالهای که از ساعت ۸ صبح صبر کرده بود، گفت مجموع کل خریدش کمی بیش از ۱۰۰ دلار بود؛ او در حین باز کردن ناغتهای مرغ، یک لقمه چشید و صدای تردی آن را ضبط کرد.
یک خریدار دیگر فاکتور طولانیای نشان داد که شامل بیش از یک دوجین کالا بود و مجموعاً ۲۶۲ دلار شد؛ شامل یک خوراک بوقلمون ۱۲ دلاری، دیپ پیاز کاراملیزه ۲۱ دلاری، و چیپس تورتیلا ۱۴ دلاری.
آیا Meadow Lane «ارزشش را دارد» یا نه، بطور قطع سؤال ذهنی است. اما آنچه برای ما واضح شد این است که یک تیکتوک مؤثر میتواند مردم را متقاعد کند که میخواهند، حتی نیاز دارند، تقریباً هرچیزی را بخواهند و خریداری کنند.
و جذابیت اولین بودن — و این که دیگران بدانند شما اولین بودهاید — همچنان به همان اندازه قدرتمند است.
دیدگاهتان را بنویسید