نظر گوگل درباره دامنه‌های سطح بالای عمومی برای سئو

جان مولر از گوگل به پرسشی درباره دامنه‌های سطح بالای عمومی مبتنی بر کلمه کلیدی و تأثیر آن بر سئو پاسخ می‌دهد.

نظر گوگل درباره دامنه‌های سطح بالای عمومی برای سئو

جان مولر از گوگل به این پرسش پاسخ داد که آیا یک دامنه سطح بالای عمومی (gTLD) که شامل یک کلمه کلیدی باشد، مزیت خاصی در سئو ایجاد می‌کند یا خیر. پاسخ او در مورد یک TLD خاص با کلمه کلیدی مشخصی بود، اما این موضوع به پرسش‌های گسترده‌تری درباره نحوه ارزیابی کلی TLDها توسط گوگل نیز می‌پردازد.

دامنه‌های سطح بالای عمومی (gTLDs)

gTLDها دامنه‌هایی هستند که یک موضوع یا هدف خاص را دنبال می‌کنند. شناخته‌شده‌ترین آن‌ها com. (که عموماً برای اهداف تجاری استفاده می‌شود) و org. (که معمولاً برای سازمان‌های غیرانتفاعی به کار می‌رود) هستند.

دسترسی به gTLDهای منحصربه‌فرد مبتنی بر کلمات کلیدی در سال ۲۰۱۳ جهش چشمگیری داشت. اکنون صدها gTLD وجود دارد که وب‌سایت‌ها می‌توانند با استفاده از آن‌ها برند خود را ساخته و متمایز شوند.

آیا gTLDها ارزش سئویی دارند؟

فردی که این سؤال را در Reddit مطرح کرده بود، می‌خواست بداند آیا ثبت یک دامنه با gTLD مثل music. ارزش سئویی دارد یا خیر. نسخه معمولی com. از نام دامنه مورد نظر او در دسترس نبود، اما نسخه music. آن موجود بود.

سؤالی که او پرسید این بود:

«متوجه شدم دامنه‌های music. در دسترس قرار گرفته‌اند و کنجکاوم بدانم آیا این دامنه‌ها اهمیت دارند، در حال رشد هستند و… یا اینکه این صنعت اصلاً به آن‌ها اهمیتی نمی‌دهد؟ آیا ارزش دارد که دامنه خود را با این پسوند رزرو کنید تا شخص دیگری نتواند آن را تصاحب کند، شاید در آینده مهم شد؟»

آیا gTLDها برای اهداف سئو مفید هستند؟

جان مولر از گوگل پاسخ خود را به این موضوع محدود کرد که آیا gTLDها ارزش سئویی دارند یا خیر، و پاسخ او منفی بود.

او این‌گونه پاسخ داد:

«استفاده از دامنه music. مطلقاً هیچ مزیت سئویی ندارد.»

نکته جالب درباره سئو این است که معیار «ارتباط» از نظر گوگل بر اساس رفتار انسان‌هاست، در حالی که کارشناسان سئو «ارتباط» را از دیدگاه گوگل می‌سنجند.

این موضوع یک شکاف بزرگ ایجاد می‌کند: از یک سو، کارشناسان سئو وب‌سایت‌هایی می‌سازند که برای گوگل با کلمات کلیدی بهینه‌سازی شده‌اند، در حالی که خود گوگل میلیاردها سیگنال از رفتار کاربران را تحلیل می‌کند، زیرا در حال بهینه‌سازی نتایج جستجو برای انسان‌هاست.

بهینه‌سازی برای انسان‌ها با gTLDها

نکته مهم در مورد سئو این است که هدف آن بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو است. اما وقتی در دنیای وب فعالیت می‌کنیم، به راحتی فراموش می‌کنیم که هر وب‌سایتی باید برای انسان‌ها نیز بهینه باشد. به جز TLDهای اسپم که می‌توانند برای سئو مشکل‌ساز شوند، انتخاب یک TLD برای سئو اهمیت چندانی ندارد، اما ممکن است برای «بهینه‌سازی برای انسان» (Human Optimization) مهم باشد.

بهینه‌سازی برای انسان‌ها ایده بسیار خوبی است، زیرا سیگنال‌های حاصل از تعاملات انسانی با موتورهای جستجو و وب‌سایت‌ها، به گوگل کمک می‌کند تا در مقیاس بزرگ، منظور کاربران از جستجوهایشان و نوع سایت‌هایی که انتظار دارند برای آن جستجوها ببینند را بهتر درک کند. برخی سیگنال‌های تولید شده توسط کاربران، مانند جستجو بر اساس نام برند، می‌تواند به گوگل این سیگنال را بدهد که یک برند خاص محبوب است و با یک سرویس، محصول یا عبارت کلیدی خاص مرتبط است (درباره پتنت گوگل در زمینه جستجوی برندها مطالعه کنید).

برگردیم به بهینه‌سازی برای انسان‌ها؛ اگر یک gTLD خاص چیزی باشد که انسان‌ها آن را با یک برند، محصول یا سرویس مرتبط بدانند، پس در آن ارزشی نهفته است که می‌تواند برای جذاب کردن یک سایت برای کاربران مفید باشد.

من در گذشته با gTLDهای مختلفی آزمایش کرده‌ام و متوجه شدم که برای دامنه‌های org. راحت‌تر از نسخه‌های com. یا net. می‌توانستم لینک‌سازی کنم. این نمونه‌ای است از اینکه چگونه یک gTLD می‌تواند برای انسان‌ها بهینه شود و به موفقیت منجر گردد.

من دریافتم که سایت‌های همکاری در فروش (affiliate) که آشکارا تجاری بودند، روی دامنه‌های org. رتبه و نرخ تبدیل خوبی داشتند. البته آن‌ها به خاطر org. بودن رتبه نگرفتند. این سایت‌ها رتبه بالایی کسب کردند چون انسان‌ها به سایت‌هایی که با این gTLD ساخته بودم، واکنش خوبی نشان می‌دادند. برای مثال، لینک‌سازی برای آن‌ها آسان‌تر بود. شکی ندارم که مردم به سایت‌های همکاری در فروش من کمی بیشتر اعتماد می‌کردند، چون روی دامنه‌های org. ایجاد شده بودند.

بهینه‌سازی برای انسان‌ها همان بهینه‌سازی نرخ تبدیل است و اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.

بهینه‌سازی برای انسان‌ها با gTLDهای مبتنی بر کلمه کلیدی

من با gTLDهای مبتنی بر کلمه کلیدی کار نکرده‌ام، اما گمان می‌کنم تجربه‌ای که با دامنه‌های org. داشتم، می‌تواند با یک gTLD مبتنی بر کلمه کلیدی نیز تکرار شود، زیرا یک gTLD معنادار ممکن است احساسات مثبت یا ارتباط را به انسان‌ها منتقل کند. می‌توانید آن را «برندسازی» بنامید، اما من فکر می‌کنم واژه «برندسازی» بیش از حد انتزاعی است. من عبارت «بهینه‌سازی برای انسان‌ها» را ترجیح می‌دهم، زیرا در نهایت برندسازی نیز همین است.

پس شاید وقت آن رسیده که حرف‌های کلیشه‌ای درباره برندسازی را کنار بگذاریم و درباره بهینه‌سازی برای انسان‌ها صحبت کنیم. اگر آن شخص سؤال خود را از دیدگاه بهینه‌سازی برای انسان‌ها بررسی می‌کرد، شاید می‌توانست خودش به جواب برسد.

وقتی کارشناسان سئو درباره «ارتباط» صحبت می‌کنند، به نظر می‌رسد که عموماً به میزان ارتباط یک چیز برای گوگل اشاره دارند. «ارتباط با گوگل» همان چیزی بود که ذهن فرد پرسشگر را درباره gTLD با پسوند music. به خود مشغول کرده بود و شاید به همین دلیل است که شما در حال خواندن این مقاله هستید.

در واقع، تمام آن بحث‌های پیچیده درباره بهینه‌سازی «موجودیت» (entity) نیز حول محور همین ارتباط با موتورهای جستجو می‌چرخد، این‌طور نیست؟ تمرکز بر مرتبط بودن برای موتورهای جستجو، یک رویکرد محدود برای رسیدن به موفقیت است. برای مثال، من با تمرکز بر انسان‌ها، رمز موفقیت دامنه‌های org. را کشف کردم.

در نقطه‌ای خاص، اگر به دنبال موفقیت آنلاین هستید، شاید لازم باشد یک قدم به عقب بردارید و بیشتر به این فکر کنید که محتوا، رنگ‌ها و gTLDها چقدر برای انسان‌ها مرتبط هستند. آنگاه ممکن است متوجه شوید که مرتبط بودن برای انسان‌ها، مرتبط بودن برای موتورهای جستجو را نیز آسان‌تر می‌کند.

تصویر شاخص از Shutterstock/Kues

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *