روز دیگر، فاجعه دیگر تسلا که شاید تعجّب نکنیم.
نوشتهٔ لوئیس پرادا

سال تسلا به همان روانی پیش میرود که از شرکتی که بهنظر میرسد مصمم است تا رهبرش که بهصورت علنی از نمادهای نازی استفاده میکند، ثروتمندترین انسان تاریخ شود، انتظار میرفت، حتی وقتی که تمام معیارهای ممکن نشان میدهند شرکت در حال فروپاشی است. سودها کاهش یافتهاند، سبد مدلها بهسرعت پیر میشود، و ایلان ماسک، مدیرعامل، عملاً میگوید میخواهد یک ارتش رباتی را رهبری کند؛ موضوعی که بهویژه ترسناک میشود وقتی که او هوش مصنوعیاش، گروک، را به یک نو‑نازیعلاقهمند به هیتلر در 4چن تبدیل کرده است.
بهنظر میرسد صرفنظر از کاری که شرکت انجام میدهد، در نهایت به اخباری بد و حتی بدتر شدن کسبوکار منجر میشود. برای مثال: روبوتاکسیهای تسلا هماکنون در آستین و سانفرانسیسکو میچرخند، اما تواناییهای خودران آنها در بهترین حالت مشکوک است؛ بنابراین برای اطمینان از عدم بروز مشکل، ناظر انسانی داخل خودرو نیاز است.
ویدیوها توسط VICE
به گزارش Ars Technica، یک مسافر سانفرانسیسکویی یک ویدیو ۱۲ ثانیهای را در ردیت به اشتراک گذاشت که راننده ایمنی تسلا را در حین حرکت خودرو در خواب عمیق نشان میدهد. به گفتهٔ مسافر، این مرد نه یکبار، نه دوبار، بلکه سه بار در طول سفر سر میخوابید. وقتی مسافر سعی کرد این موضوع را به تسلا اطلاع دهد، شرکت پاسخی نداد که بهنظر منطقی بود.
بدتر از آن، کاربر دیگری در ردیت ادعا کرد که همان راننده ایمنی را داشتهاند که همچنان در مسیر ترافیک از تمسکال تا سانفرانسیسکو به خواب رفته بود. کار بهعنوان راننده ایمنی انسانی قطعاً شغلی عجیب است؛ ترکیبی از نگهدارنده کودک و شناور نجات. Waymo، پیشرو فعلی بازار تاکسیهای خودران، پیش از اجازهٔ کارمندان برای حضور در جادههای عمومی، آموزشهای گستردهای میطلبد.
از سوی دیگر، بهنظر میرسد تسلا بهصورت سرسختانه ادامه میدهد و امیدوار است مسافران اهمیتی به این نکته ندهند که شخصی که مسئول اطمینان از روانی مسیر است، خروپف میکند و آب دهانش از روی چانهاش میچکد. گویی این همان شعار قدیمی «سریع حرکت کن و چیزها را بشکن» درهٔ سیلیکون است که تا زمانی که چیزی که سریع میدود یک خودرو رباتیک است و چیزی که شکسته میشود شما در صندلی عقب هستید، جذاب بهنظر میرسد.
از زمان آغاز آزمایش روبوتاکسی آستین توسط تسلا در ماه ژوئیه، حداقل هفت تصادف گزارش شده است. تسلا دادهها را به نهادهای نظارتی ایمنی فدرال ارائه کرده، اما بخشی قابل توجه از آنها را حذف کرده است. این قدمی اطمینانبخش از سوی شرکتی است که خودروهای خودران را در ترافیک آزمایش میکند. بدتر از آن این است که تسلا هنوز مجوزهای لازم برای ارائهٔ سرویس خودکار حملونقل در ایالت کالیفرنیا را دریافت نکرده است.
در حال حاضر، تسلا بهصورت عمومی به حوادث رانندهٔ خوابیده یا سؤالات مربوط به مجوزها پاسخ نداده است.
دیدگاهتان را بنویسید