«ما می‌توانستیم از ChatGPT بپرسیم»: دانشجویان در برابر دوره‌ای که توسط هوش مصنوعی تدریس می‌شد، به‌جنگ می‌آیند

دانشجویان استافوردشای می‌گویند نشانه‌های نشان‌دهندهٔ تولید هوش مصنوعی شامل نام‌های فایل مشکوک و لهجهٔ صدای راوی نامنطبق بود

دانشجویان دانشگاه استافوردشای اظهار کردند پس از اینکه دوره‌ای که امید داشتند شانسشان را برای آغاز حرفهٔ دیجیتال‌شان فراهم می‌کرد، به‌طور عمده توسط هوش مصنوعی تدریس شد، احساس «دزدیده شدن دانش و لذت» می‌کنند.

جیمز و اوون از میان ۴۱ دانشجویی بودند که سال گذشته در استافوردشای یک ماژول برنامه‌نویسی را گذراندند و امید داشتند از طریق یک برنامهٔ کارآموزی دولتی که برای تبدیل‌شان به متخصصان امنیت سایبری یا مهندسان نرم‌افزار طراحی شده بود، مسیر شغلی‌شان را عوض کنند.

اما پس از یک ترم که اسلایدهای تولیدشده توسط هوش مصنوعی توسط یک صدای مصنوعی نیز خوانده می‌شد، جیمز گفت که اعتماد خود به برنامه و افراد مسئول را از دست داده و نگران است که «دو سال» از عمرش را صرف دوره‌ای کرده باشد که «به ارزان‌ترین شکل ممکن» ارائه شده بود.

«اگر ما کارهای تولیدشده توسط هوش مصنوعی را تحویل می‌دادیم، از دانشگاه اخراج می‌شدیم، اما ما توسط هوش مصنوعی تدریس می‌شویم»، جیمز در مواجهه‌ای با استاد خود گفت که در اکتبر ۲۰۲۴ ضبط شد و بخشی از دوره محسوب می‌شود.

جیمز و سایر دانشجویان بارها با مسئولان دانشگاه دربارهٔ مواد تولیدشده توسط هوش مصنوعی مواجه شدند. اما به‌نظر می‌رسد دانشگاه همچنان از این مواد برای تدریس دوره استفاده می‌کند. امسال، دانشگاه بیانیه‌ای سیاستی را در وب‌سایت دوره بارگذاری کرد که به‌نظر می‌رسد استفاده از هوش مصنوعی را توجیه می‌کند و «چارچوبی برای متخصصان علمی جهت بهره‌برداری از خودکارسازی هوش مصنوعی» را در کارهای پژوهشی و تدریس ارائه می‌دهد.

سیاست‌های عمومی دانشگاه استفادهٔ دانشجویان از هوش مصنوعی را محدود می‌کند و می‌گوید دانشجویانی که کارهای خود را به هوش مصنوعی واگذار می‌کنند یا آثار تولیدشده توسط هوش مصنوعی را به‌عنوان کار خود ادعا می‌نمایند، نقض سیاست صداقت دانشگاه هستند و ممکن است به‌خاطر تخلف علمی مورد پیگرد قرار گیرند.

«من در میانهٔ زندگی و حرفه‌ام هستم»، جیمز گفت. «حس نمی‌کنم بتوانم همین الآن رها شوم و مسیر شغلی جدیدی را شروع کنم. من در این دوره گیر کرده‌ام.»

پروندهٔ استافوردشای همزمان با این است که دانشگاه‌های بیشتری از ابزارهای هوش مصنوعی برای تدریس دانشجویان، تولید مواد دوره‌ای و ارائه بازخورد شخصی‌سازی‌شده استفاده می‌کنند. یک مقالهٔ سیاست‌گذاری وزارت آموزش و پرورش که در ماه اوت منتشر شد، این پیشرفت را تحسین کرد و اعلام کرد هوش مصنوعی مولد «توانایی تحول در آموزش را دارد». یک نظرسنجی سال گذشته (pdf) از ۳۲۸۷ نفر از کارکنان آموزشی دانشگاهی توسط شرکت فناوری آموزشی Jisc نشان داد که نزدیک به یک‌چهارم آن‌ها از ابزارهای هوش مصنوعی در تدریس خود بهره می‌برند.

برای دانشجویان، آموزش مبتنی بر هوش مصنوعی کمتر به‌عنوان تحول‌گرایانه و بیشتر به‌عنوان عاملی که روحیه را تضعیف می‌کند، به‌نظر می‌رسد. در ایالات متحده، دانشجویان نقدهای منفی آنلاین دربارهٔ استادانی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، منتشر می‌سازند. در بریتانیا، دانشجویان مقطع کارشناسی در رِدیت به‌شکایت از استادانی می‌پردازند که بازخوردها را از ChatGPT کپی‑پیست می‌کنند یا از تصاویر تولیدشده توسط هوش مصنوعی در دوره‌ها استفاده می‌نمایند.

«من فشارهایی که در حال حاضر بر استادان وارد است و شاید آن‌ها را وادار به استفاده از هوش مصنوعی کند، می‌فهمم؛ اما این وضعیت احساس ناامیدی می‌آورد»، یک دانشجو نوشت.

جیمز و اوون گفتند که استفاده از هوش مصنوعی در دورهٔ استافوردشای خود را «تقریباً بلافاصله» سال گذشته متوجه شدند؛ زمانی که در اولین کلاس، استاد یک ارائهٔ پاورپوینت را اجرا کرد که شامل نسخهٔ صوتی هوش مصنوعی برای خواندن اسلایدها بود.

پس از آن، آنها گفتند که نشانه‌های دیگری از تولید هوش مصنوعی در برخی از مواد دوره را مشاهده کردند؛ از جمله استفاده ناهماهنگ از انگلیسی آمریکایی که به انگلیسی بریتانیایی تبدیل شده بود، نام‌های فایل مشکوک، و همچنین «اطلاعات کلی و سطحی» که گاه به قوانین ایالات متحده اشاره داشت.

نشانه‌های مواد تولیدشده توسط هوش مصنوعی در این سال نیز ادامه یافت. در یکی از ویدئوهای دوره که در وب‌سایت بارگذاری شده بود، صدای راوی که مطالب را ارائه می‌داد، ناگهان حدود ۳۰ ثانیه به لهجهٔ اسپانیایی تبدیل شد و سپس دوباره به لهجهٔ بریتانیایی برگشت.

تغییر لهجهٔ صدای راوی در میانهٔ درس در دوره‌ای که به‌نظر می‌رسد توسط هوش مصنوعی تولید شده – ویدیو

گاردین مواد دورهٔ استافوردشای را مرور کرد و از دو ابزار تشخیص هوش مصنوعی متفاوت – Winston AI و Originality AI – برای اسکن مواد استفاده کرد. هر دو ابزار دریافتند که تعداد قابل‌توجهی از تکالیف و ارائه‌ها «احتمال بسیار بالایی برای تولید توسط هوش مصنوعی» داشتند.

در اوایل دوره، جیمز گفت که نگرانی‌های خود را در یک جلسهٔ ماهانه به نمایندهٔ دانشجویی ارائه کرد. سپس، در اواخر نوامبر، این نگرانی‌ها را در یک جلسهٔ درس بیان کرد که به‌عنوان بخشی از مواد دوره ضبط شد. در آن ضبط، او از استاد می‌خواهد که به اسلایدها اهمیت ندهد.

«من می‌دانم این اسلایدها توسط هوش مصنوعی تولید شده‌اند، می‌دانم همهٔ حاضرین در این جلسه می‌دانند این اسلایدها هوش مصنوعی هستند؛ ترجیح می‌دهم این اسلایدها را حذف کنید»، او می‌گوید. «من نمی‌خواهم توسط GPT تدریس شوم.»

به‌سرعت پس از آن، نمایندهٔ دانشجویان در این دوره اظهار کرد: «ما این موضوع را به شما اطلاع دادیم، جیمز، و پاسخ این بود که به استادان اجازه استفاده از ابزارهای مختلف داده می‌شود. ما از این پاسخ بسیار ناامید شدیم.»

دانشجوی دیگری می‌گوید: «در ارائه مواردی مفید وجود دارد. اما تقریباً ۵٪ فقط نکات ارزشمند است و بقیه بیشتر تکرار است. کمی طلای ارزشمند در ته این قابلمه وجود دارد. اما به‌نظر می‌رسد می‌توانیم خودمان این طلا را با پرسیدن از ChatGPT به‌دست آوریم.»

استاد با ناآرامی می‌خندد. «از صراحت افراد قدردانی می‌کنم…» او می‌گوید، سپس موضوع را به یک آموزش دیگر که با استفاده از ChatGPT ساخته بود، تغییر می‌دهد. «صادقانه بگویم، این را در کوتاه‌مدت انجام دادم»، او می‌گوید.

در نهایت، سرپرست دوره به جیمز اطلاع داد که دو مدرس انسانی برای جلسهٔ نهایی مطالب را مرور خواهند کرد، «تا شما تجربهٔ هوش مصنوعی نداشته باشید».

در پاسخ به سؤال گاردین، دانشگاه استافوردشای اعلام کرد که «استانداردهای علمی و نتایج یادگیری در این دوره حفظ شده‌اند».

او گفت: «دانشگاه استافوردشای استفادهٔ مسئولانه و اخلاقی از فناوری‌های دیجیتال را مطابق با راهنمایی‌های خود حمایت می‌کند. ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانند در برخی مراحل آماده‌سازی کمکی باشند، اما جایگزین تخصص علمی نمی‌شوند و باید همواره به‌گونه‌ای استفاده شوند که صداقت علمی و استانداردهای بخش را حفظ کنند.»

در حالی که دانشگاه یک مدرس غیر هوش مصنوعی را برای آخرین درس دوره دعوت کرد، جیمز و اوون گفتند این اقدام خیلی کم و خیلی دیر است، به‌ویژه چون به‌نظر می‌رسد دانشگاه نیز در مواد آموزشی امسال از هوش مصنوعی استفاده کرده است.

«احساس می‌کنم بخشی از زندگی‌ام دزدیده شده است»، جیمز گفت.

اوون که در میانهٔ تغییر شغل است، گفت که این دوره را برای کسب دانش اساسی انتخاب کرده بود، نه فقط برای دریافت مدرک – و احساس می‌کرد این زمان‌اش هدر رفته است.

«اینکه در مقابل این مطالب بنشینید که واقعاً ارزش زمان هیچ‌کسی را ندارند، در حالی که می‌توانید آن زمان را صرف کاری ارزشمند کنید، واقعاً ناامیدکننده است»، او گفت.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *