آیشا داون
دانشجویان دانشگاه استافوردشایر گفتند که احساس «دزدیده شدن دانش و لذت» میکنند، پس از اینکه دورهای که امید داشتند مسیر شغلی دیجیتالشان را روشن کند، عمدتاً توسط هوش مصنوعی تدریس شد.
جیمز و اوون از میان ۴۱ دانشجویی بودند که سال گذشته در ماژول برنامهنویسی استافوردشایر شرکت کردند؛ آنها امید داشتند با بهرهگیری از یک برنامه کارآموزی دولتی که برای تبدیلشان به متخصصان امنیت سایبری یا مهندسان نرمافزار طراحی شده، مسیر شغلی خود را تغییر دهند.
اما پس از یک ترم که اسلایدهای تولیدی توسط هوش مصنوعی خوانده میشدند و گاهی توسط صدای مصنوعی هوش مصنوعی ارائه میشدند، جیمز گفت که دیگر به این برنامه و به افراد مسئول آن ایمان ندارد و نگران است که «دو سال» از عمرش را صرف دورهای کرده باشد که «بهترین شکل ممکن» برگزار شده است.
«اگر ما کاری که توسط هوش مصنوعی تولید شده بود ارائه میدادیم، از دانشگاه اخراج میشدیم، اما ما توسط هوش مصنوعی آموزش میبینیم»، جیمز در مواجههای با استادش که در اکتبر ۲۰۲۴ بهعنوان بخشی از دوره ضبط شد، گفت.
جیمز و سایر دانشجویان بارها با مقامات دانشگاه دربارهٔ مطالب تولیدی هوش مصنوعی مواجه شدند؛ اما بهنظر میرسد دانشگاه هنوز از این مطالب برای تدریس دوره استفاده میکند. امسال، دانشگاه بیانیهای سیاستی را در وبسایت دوره بارگذاری کرد که بهنظر میرسد استفاده از هوش مصنوعی را توجیه میکند و «چارچوبی برای متخصصان علمی جهت بهکارگیری خودکارسازی هوش مصنوعی» را در پژوهشهای علمی و تدریس ارائه میدهد.
سیاستهای عمومی دانشگاه استفاده دانشجویان از هوش مصنوعی را محدود میکند؛ بهگونهای که دانشجویانی که کارهای خود را به هوش مصنوعی واگذار میکنند یا کارهای تولیدی هوش مصنوعی را بهعنوان کار خود ارائه میدهند، نقض سیاست صداقت دانشگاه محسوب میشوند و ممکن است بهخاطر تخلف علمی بهجستجوی انضباطی مواجه شوند.
«من در میانهی زندگی و شغلم هستم»، جیمز گفت. «حس نمیکنم اکنون بتوانم بهسادگی این مسیر را رها کنم و یک شغل جدید را آغاز کنم. من در این دوره گیر کردهام.»
پرونده استافوردشایر همزمان با این است که تعداد بیشتری از دانشگاهها از ابزارهای هوش مصنوعی – برای آموزش دانشجویان، تولید مطالب دوره و ارائه بازخوردهای شخصیسازیشده – استفاده میکنند. یک سند سیاستی از وزارت آموزش منتشر شده در ماه آگوست، این پیشرفت را تحسین کرد و بیان کرد که هوش مصنوعی مولد «توانایی تحول در آموزش را دارد». نظرسنجی سال گذشته (PDF) از ۳۲۸۷ نفر از کارکنان آموزش عالی توسط شرکت فناوری آموزشی جیسک نشان داد که تقریباً یکچهارم از آنها در تدریس خود از ابزارهای هوش مصنوعی بهرهمند میشوند.
برای دانشجویان، تدریس هوش مصنوعی بهنظر میرسد کمتر تحولآفرین باشد و بیشتر سرخوردگیآور. در ایالات متحده، دانشجویان نقدهای منفی آنلاین دربارهٔ استادانی که از هوش مصنوعی استفاده میکنند، منتشر میکنند. در بریتانیا، دانشجویان دوره کارشناسی در ردیت برای شکایت از استادانی که بازخوردهای خود را از ChatGPT کپیپیست میکنند یا از تصاویر تولیدی هوش مصنوعی در دورهها استفاده مینمایند، بهدست میآورند.
«من فشارهای موجود بر استادان را که ممکن است آنها را به استفاده از هوش مصنوعی وادار کند، میفهمم؛ اما این حس دلسردکنندهای دارد»، یک دانشجو نوشت.
جیمز و اوون گفتند که تقریباً بلافاصله سال گذشته، هنگام اولین جلسه، متوجه استفاده از هوش مصنوعی در دوره استافوردشایر شدند؛ وقتی استاد یک ارائه پاورپوینت نشان داد که شامل نسخهای صوتی از هوش مصنوعی بود که اسلایدها را میخواند.
پس از آن، آنها نشانههای دیگری را که برخی از مطالب دوره توسط هوش مصنوعی تولید شده بودند، متوجه شدند؛ شامل تبدیل ناهماهنگ انگلیسی آمریکایی به انگلیسی بریتانیایی، نامهای فایل مشکوک، و همچنین «اطلاعات عمومی سطحی» که گاهی بهطور عجیبی به قوانین ایالات متحده ارجاع میداد.
نشانههای محتویات تولیدی توسط هوش مصنوعی در این سال نیز ادامه یافت. در یک ویدئوی دوره که در وبسایت بارگذاری شد، صدای متنی که محتوا را ارائه میداد، ناگهان برای حدود ۳۰ ثانیه به لهجهٔ اسپانیایی تبدیل شد و سپس به لهجهٔ بریتانیایی بازگشت.
دانشجوی استافوردشایر در مقابل استاد برای استفاده از اسلایدهای تولیدی هوش مصنوعی – ویدئو
گاردین مطالب دوره استافوردشایر را بررسی کرد و از دو ابزار تشخیص هوش مصنوعی – Winston AI و Originality AI – برای اسکن محتویات این سال استفاده کرد. هر دو ابزار دریافتند که تعداد قابلتوجهی از تکالیف و ارائهها «احتمال بسیار بالایی برای تولید توسط هوش مصنوعی دارند».
در اوائل دوره، جیمز نگرانیهای خود را در یک جلسه ماهانه به نمایندهٔ دانشجویان منتقل کرد. سپس، در اواخر نوامبر، این نگرانیها را در یک سخنرانی که بهعنوان بخشی از مطالب دوره ضبط شده بود، بیان کرد. در ضبط، او از استاد میخواهد که به اسلایدها نیازی نگذارد.
«میدانم این اسلایدها توسط هوش مصنوعی تولید شدهاند، میدانم همهٔ افراد حاضر در این جلسه میدانند این اسلایدها تولیدی هوش مصنوعی هستند؛ ترجیح میدهم فقط این اسلایدها را حذف کنید»، او میگوید. «نمیخواهم توسط GPT آموزش ببینم.»
سپس، نمایندهٔ دانشجویان در دوره وارد گفتگویی شد و گفت: «ما این موضوع را به شما بازگو کردیم، جیمز، و پاسخ این بود که به اساتید اجازه استفاده از ابزارهای متنوع داده میشود. ما از این پاسخ بهطور قابلتوجهی ناامید شدیم.»
دانشجوی دیگری میگوید: «در ارائه مواردی مفید وجود دارد؛ اما تنها حدود ۵٪ نکات کاربردی است و بقیه تکرار است. گویی در ته این قاب مقداری طلا موجود است؛ اما ظاهراً میتوانیم خودمان طلا را با پرسیدن از ChatGPT به دست آوریم.»
استاد با ناآرامی میخندد. «از صراحت افراد قدردانی میکنم …» گفت و سپس مبحث را به آموزش دیگری که با استفاده از ChatGPT ساخته بود، تغییر داد. «صادقانه بگویم، این کار را در زمان کوتاهی انجام دادم»، او افزود.
در نهایت، مسئول دوره به جیمز گفت که دو استاد انسانی برای جلسهٔ نهایی مطالب را مرور خواهند کرد، «تا شما تجربهٔ هوش مصنوعی نداشته باشید».
در پاسخ به پرسشی از گاردین، دانشگاه استافوردشایر اظهار کرد که «استانداردهای علمی و نتایج یادگیری در این دوره حفظ شدهاند».
دانشگاه استافوردشایر گفت: «ما استفادهٔ مسئولانه و اخلاقی از فناوریهای دیجیتال را مطابق با راهنماییهای خود میپذیریم. ابزارهای هوش مصنوعی میتوانند در برخی مراحل آمادهسازی کمک کنند، اما جایگزین تخصص علمی نیستند و باید همواره بهگونهای بهکار گرفته شوند که صداقت علمی و استانداردهای بخش را حفظ کنند.»
در حالی که دانشگاه یک استاد غیر هوش مصنوعی را برای آخرین جلسهٔ دوره دعوت کرد، جیمز و اوون گفتند این کار بسیار کم و خیلی دیر انجام شده است؛ بهویژه چون بهنظر میرسد دانشگاه در مواد آموزشی سال جاری نیز از هوش مصنوعی استفاده کرده است.
«احساس میکنم بخشی از زندگیام دزدیده شد»، جیمز گفت.
اوون که در میانهٔ تغییر شغل قرار دارد، گفت که این دوره را برای کسب دانش پایهای انتخاب کرده بود، نه صرفاً برای داشتن مدرک؛ و احساس میکند این کار هدر دادن زمان است.
«نشستن در کنار این مطالب که اصلاً ارزش زمان هیچکس را ندارند، در حالی که میتوانستید زمان خود را صرف مشارکت در کاری ارزشمند کنید، واقعاً خستهکننده است»، او گفت.
دیدگاهتان را بنویسید