همان‌طور که هوش مصنوعی در عرصه هنر گام می‌نهد، انسانی بودن نقطه فروش است

تصویری از نشانگرهایی که ایستال را سرنگون کرده‌اند و رنگ در تمام زمین پخش شده است.
تصویر: Aïda Amer/Axios

تسلط هوش مصنوعی بر فیلم‌ها، موسیقی، نقاشی — و حتی مجسمه‌سازی — باعث بروز مقاومت جدیدی در برابر فناوری در هنر شده و بر ارزش کارهای صرفاً انسانی تأکید می‌کند.

چرا مهم است: هنر از دیرباز به‌عنوان فعالیتی منحصربه‌فرد انسانی شناخته می‌شود؛ بنابراین پیشرفت هوش مصنوعی در این حوزه به‌ویژه ناآرام‌کننده است.

“احساس می‌شود که اضطراب وجودی در هوای لس‌آنجلس پخش شده است،” می‌گوید چارلی فینک، تهیه‌کننده‌ قدیمی هالیوود و استاد دانشگاه چپمان در اورنج کانتی، کالیفرنیا.

  • “هوش مصنوعی در حال آمدن است و هیچ‌کس نمی‌داند چگونه. اگر به چیزی که توسط هوش مصنوعی ساخته شده نگاه کنید و فکر کنید: «خب، این یک فیلم است»، اضطراب‌آور می‌شود.”

نمونه‌ای از این: “براتالیست” — که در ژانویه برای ۱۰ اسکار نامزد شد و برنده جایزه بهترین بازیگر برای آدریان برودی شد — از هوش مصنوعی مولد برای واقعی‌تر کردن لهجه‌های مجارستانی بازیگران استفاده کرد.

  • فیلم‌های دیگر نامزد، از جمله «امیلیا پرز» و «دونی: قسمت دوم»، نیز از هوش مصنوعی بهره برده‌اند، همان‌طور که نیویورک تایمز اشاره می‌کند.
  • پربازدیدترین آهنگ کانتری در آمریکا به‌تنهایی توسط هوش مصنوعی نوشته و اجرا شده است.
  • هوش مصنوعی برای تولید نقاشی‌ها و مجسمه‌ها به کار گرفته می‌شود و برخی از آن‌ها برای هزاران دلار به فروش می‌رسند، گزارش بی‌بی‌سی.

چک واقعیت: فناوری‌های نوین همیشه برای خلق هنر به کار رفته‌اند، از دوربین‌ها که عکاسی را به‌وجود آوردند تا CGI (تصاویر تولید شده توسط کامپیوتر) که موجودات و ابرقهرمان‌ها را به زندگی می‌آورد.

  • بسیاری از هنرمندان هوش مصنوعی را ابزار دیگری می‌دانند که می‌توانند برای بیان خلاقیت خود از آن استفاده کنند.
  • هوش مصنوعی حتی می‌تواند «به یک دوره طلایی جدید برای سینمای مستقل منجر شود»؛ زیرا ابزارهای لازم برای رقابت با شرکت‌های بزرگ تولید را در اختیار سازندگان فیلم‌های کوچک می‌گذارد، به گفته فینک.

“وعدهٔ آنچه هوش مصنوعی مولد به ارمغان می‌آورد جذاب است، به‌ویژه برای مدیران اجرایی،” می‌گوید کارلا اورتیز، هنرمند بصری سانفرانسیسکو که در زمینه‌ی تصویرسازی مفهومی برای فیلم‌ها و بازی‌های ویدئویی کار کرده است. “نیازی به کنار آمدن با این تمام گروه از هنرمندان ندارید. کافی است یک دکمه فشار دهید و تمام.”

  • “اما این به هزینه افراد خلاق انسانی و کسانی که برای معیشت خود به این مشاغل وابسته‌اند می‌آید.”

مقاومت در حال شکل‌گیری:

  • سازنده «برکینگ بد» وینس گیلگان در توضیحات انتهایی برنامهٔ جدید خود، «پلوریبوس»، که این ماه به‌موقع شد، یادداشتی گذاشته است: «این برنامه توسط انسان‌ها ساخته شده است». گیلگان اخیراً به Variety گفت: «چه کسی می‌خواهد در دنیایی زندگی کند که خلاقیت به ماشین‌ها سپرده شده باشد؟»
  • «Thee Stork Club»، یک مکان موسیقی زنده در اوکلند، کالیفرنیا، به‌تازگی استفاده از پوسترهای تولید شده توسط هوش مصنوعی را برای تبلیغ اجراهای هنرمندان ممنوع کرده است، گزارش San Francisco Chronicle.
  • بیش از ۲۰۰ موسیقی‌دان — از جمله چهره‌های برجسته‌ای چون بیلی ایلیش، کیتی پری و اسموکی رابینسون — سال گذشته نامه‌ای عمومی به توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی امضا کردند تا «استفاده از هوش مصنوعی برای تخریب و کم‌ارزش‌سازی حق‌های هنرمندان انسانی را متوقف کنند»، به گزارش سارا فیکر از Axios.

جذابیت: حتی اگر مردم می‌خواهند از هنر هوش مصنوعی دوری کنند، ممکن است به‌هر حال فریب خورند.

  • در یک نظرسنجی اخیر توسط ایپسا و سرویس پخش فرانسوی دیزر، ۹۷٪ از پاسخ‌دهندگان نتوانستند بین آهنگ‌های انسانی و تولید شده توسط هوش مصنوعی تفاوت قائل شوند — و ۵۲٪ گفتند که از این عدم توانایی در تشخیص تفاوت اضطراب می‌کنند.

“وقتی می‌دانید که چیزی توسط یک انسان خلق شده است، ما این ارتباط را می‌طلبیم،” می‌گوید اورتیز. “این تمایل به شنیدن داستان‌های یکدیگر است. این حس بسیار، بسیار پایه‌ای است.”

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *