دانشجویان استافوردشای میگویند نشانهها نشان میدهند که مواد دوره با هوش مصنوعی تولید شدهاند؛ شامل نامهای فایل مشکوک و لهجه نامنطبق صداپیشگی.
Aisha Down
دانشجویان دانشگاه استافوردشای اعلام کردهاند که حس «سرقت دانش و لذت» میکنند، پس از اینکه دورهای که امیدوار بودند مسیر حرفههای دیجیتالشان را باز کند، عمدتاً توسط هوش مصنوعی تدریس شد.
جیمز و اوون از میان ۴۱ دانشجویی بودند که در سال گذشته ماژول برنامهنویسی استافوردشای را گذراندند، به امید تغییر مسیر شغلی از طریق برنامه کارآموزی دولتی که برای تبدیلشان به متخصصان امنیت سایبری یا مهندسان نرمافزار طراحی شده بود.
اما پس از یک ترم که اسلایدهای تولید شده توسط هوش مصنوعی توسط صدای مصنوعی خوانده میشدند، جیمز گفت که دیگر به برنامه و مسئولین آن اعتماد ندارند و نگران است که «دو سال از زندگیاش را صرف دورهای کرده باشد که به «ارزانترین شکل ممکن» انجام شده بود.»
«اگر کارهای تولید شده توسط هوش مصنوعی را تحویل میدادیم، از دانشگاه اخراج میشدیم، اما الآن توسط هوش مصنوعی آموزش میبینیم»، جیمز در هنگام برخورد با استاد خود که در اکتبر ۲۰۲۴ ضبط شد، گفت.
جیمز و سایر دانشجویان چندین بار با مسئولان دانشگاه درباره مطالب تولید شده توسط هوش مصنوعی مواجه شدند. اما به نظر میرسد دانشگاه همچنان از این مطالب برای آموزش دوره استفاده میکند. امسال، دانشگاه بیانیهای سیاستی را در وبسایت دوره بارگذاری کرد که بهنظر میرسد استفاده از هوش مصنوعی را توجیه میکند و «چارچوبی برای متخصصان علمی جهت بهرهگیری از خودکارسازی هوش مصنوعی» در کارهای علمی و آموزش ارائه میدهد.
سیاستهای عمومی دانشگاه استفاده دانشجویان از هوش مصنوعی را محدود میکند؛ بهطوری که دانشجویانی که کارهای خود را به هوش مصنوعی واگذار میکنند یا آثار تولید شده توسط هوش مصنوعی را بهعنوان کار خود ادعا میکنند، نقض سیاست صداقت دانشگاهی محسوب میشوند و ممکن است برای تخلف علمی به چالش کشیده شوند.
«من در میانهٔ زندگی و حرفهام قرار دارم»، جیمز گفت. «حس نمیکنم میتوانم راحتاً رها شوم و دوباره مسیر شغلی جدیدی را انتخاب کنم. در این دوره گیر کردهام.»
امیدوار شدن در مورد استافوردشای نشان میدهد که بهتدریج تعداد بیشتری از دانشگاهها از ابزارهای هوش مصنوعی برای تدریس دانشجویان، تولید محتوای دوره و ارائه بازخوردهای شخصیسازیشده استفاده میکنند. یک سند سیاستی از اداره آموزش که در ماه اوت منتشر شد، این تحول را ستود و گفت که هوش مصنوعی مولد «توانایی تحول در آموزش را دارد». یک نظرسنجی سال گذشته (PDF) از ۳۲۸۷ نفر از کارکنان آموزشی آموزش عالی توسط شرکت فناوری آموزشی Jisc نشان داد که نزدیک به یکسوم آنها از ابزارهای هوش مصنوعی در تدریس خود بهره میبرند.
برای دانشجویان، آموزش با هوش مصنوعی بهنظر میرسد که کمتر تحولزا است و بیشتر باعث ناامیدی میشود. در ایالات متحده، دانشجویان نظرات منفی آنلاین درباره استادانی که از هوش مصنوعی استفاده میکنند میگذارند. در بریتانیا، دانشجویان مقطع کارشناسی در ردیت به شکایت از اساتید خود میپردازند که بازخوردها را از ChatGPT کپی‑پست میکنند یا از تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی در دورهها استفاده میکنند.
«من فشارهایی که بر اساتید وارد میشود و ممکن است آنها را وادار به استفاده از هوش مصنوعی کند میفهمم، اما این حس ناامیدکنندهای است»، یک دانشجو نوشت.
جیمز و اوون گفتند که تقریباً بلافاصله سال گذشته استفاده از هوش مصنوعی را در دوره استافوردشای متوجه شدند؛ زمانی که در اولین کلاس، استاد یک ارائهٔ پاورپوینت را اجرا کرد که در آن نسخهای از صدای مصنوعی خود برای خواندن اسلایدها گنجانده شده بود.
بهزودی پس از آن، آنها متوجه نشانههای دیگری شدند که برخی از محتوای دوره توسط هوش مصنوعی تولید شده بود؛ از جمله ویرایش ناهمگون انگلیسی آمریکایی به انگلیسی بریتانیایی، نامهای فایل مشکوک، و همچنین «اطلاعات سطحی و کلی» که گاه بهطرز غیرقابل توضیح به قوانین ایالات متحده اشاره میکرد.
نشانههای محتوی تولید شده توسط هوش مصنوعی در امسال نیز ادامه یافت. در یکی از ویدئوهای دوره که در وبسایت بارگذاری شده بود، صدای ضبطی که محتوا را ارائه میداد، ناگهان برای حدود ۳۰ ثانیه به لهجهٔ اسپانیایی تبدیل شد و سپس به لهجهٔ بریتانیایی بازگشت.
گاردین مطالب دوره استافوردشای را بررسی کرد و از دو ابزار تشخیص هوش مصنوعی متفاوت – Winston AI و Originality AI – برای اسکن محتوای دورهٔ امسال استفاده کرد. هر دو ابزار دریافتند که تعدادی از تکالیف و ارائهها «احتمال بسیار بالایی برای تولید توسط هوش مصنوعی» داشتهاند.
در اوایل دوره، جیمز گفت که نگرانیهای خود را در یک جلسهٔ ماهانه به نمایندهٔ دانشجویی منتقل کرد. سپس، در اواخر نوامبر، این نگرانیها را در یک سخنرانی که بهعنوان بخشی از مطالب دوره ضبط شده بود، مطرح کرد. در ضبط، او از استاد میخواهد که دیگر به اسلایدها توجه نکند.
«میدانم این اسلایدها توسط هوش مصنوعی تولید شدهاند، میدانم که همهٔ حاضرین در این جلسه این را میدانند، ترجیح میدهم این اسلایدها را حذف کنید»، او میگوید. «نمیخواهم توسط GPT آموزش ببینم.»
بهزودی پس از آن، نمایندهٔ دانشجویی در دوره مداخله کرد و گفت: «ما این موضوع را به شما اطلاع دادیم، جیمز، و پاسخ این بود که به معلمان اجازه استفاده از انواع ابزارها داده میشود. ما از این پاسخ بسیار ناامید شدیم.»
دانشجوی دیگری میگوید: «در ارائه مواردی مفید وجود دارد، اما فقط حدود ۵٪ نکات مفید دارد و بیشتر تکرار است. در ته این قاب مقداری طلا وجود دارد، اما بهنظر میرسد میتوانیم این طلا را خودمان با سؤال از ChatGPT بهدست آوریم.»
استاد با ناراحتی میخندد. «قدردان صداقت مردم هستم …» او میگوید و سپس موضوع را به یک آموزش دیگری که با استفاده از ChatGPT تهیه کرده منتقل میکند. «راستش این کار را در کوتاهمدت انجام دادم»، میگوید.
در نهایت، سرپرست دوره به جیمز اطلاع داد که دو استاد انسانی محتوا را در جلسهٔ نهایی مرور خواهند کرد، «تا تجربهای از هوش مصنوعی نداشته باشید».
در پاسخ به پرسشی از طرف گاردین، دانشگاه استافوردشای اعلام کرد که «استانداردهای علمی و نتایج یادگیری در این دوره حفظ شدهاند».
او گفت: «دانشگاه استافوردشای استفادهٔ مسئولانه و اخلاقی از فناوریهای دیجیتال را مطابق با رهنمودهای خود حمایت میکند. ابزارهای هوش مصنوعی میتوانند در برخی مراحل آمادهسازی کمک کنند، اما جای تخصص علمی را نمیگیرند و باید همواره بهطوری استفاده شوند که صداقت علمی و استانداردهای حوزه را حفظ کند.»
در حالی که دانشگاه برای درس آخر دوره یک استاد غیر هوش مصنوعی دعوت کرد, جیمز و اوون گفتند این تصمیم بسیار کم و دیرهنگام است, بهویژه چون بهنظر میرسد دانشگاه همچنان در محتوای تدریس سال جاری از هوش مصنوعی استفاده کرده است.
«احساس میکنم بخشی از زندگیام به سرقت رفته است»، جیمز گفت.
اوون که در میانهٔ تغییر شغلی قرار دارد, گفت که این دوره را برای بهدست آوردن دانش بنیادین انتخاب کرده بود, نه صرفاً برای دریافت مدرک – و احساس میکند این یک هدررفت زمان بوده است.
«نشستن در کنار این مطالب که بهطور کامل برای هیچکس ارزش وقت را ندارد, در حالی که میتوانستید آن زمان را صرف مشارکت واقعی با موضوعی ارزشمند کنید, واقعاً ناامیدکننده است», او گفت.
دیدگاهتان را بنویسید