نوشته رمیشاه ماروف
نیویورک —

ابیگیل وندلینگ، ۲۳ ساله، از پینترست برای گردآوری همه چیزهای زندگیاش، از دستورهای آشپزی تا کاغذدیواریها، استفاده میکند. حداقل تا وقتی که هنگام جستوجوی یک کاغذدیواری، یک گربهٔ یکچشمی را دید. در نمونهٔ دیگری، جستوجوی دستورهای سالم، تصویری معماآمیز نشان داد که برش مرغ پختهشدهای با ادویهها داخل آن پاشیده شده است.
این پستها توسط هوش مصنوعی مولد ایجاد شدهاند که به سرعت بر این پلتفرم متمرکز بر عکسها چیره میشود. پینترست، همانند دیگر شبکههای اجتماعی، از زمان راهاندازی ابزار تولید ویدئو Sora از ChatGPT در سال ۲۰۲۴، با سیل محتوای هوش مصنوعی دست و پنجه نرم کرده است. این شرکت اقدامات پیشگیرانهای برای محدود کردن این محتوا برای کاربرانی که نمیخواهند، انجام داده است.
اما حضور هوش مصنوعی مولد با جامعه خلاق پینترست طنیناندازی کرده است؛ کاربران به CNN گفتند که احساس میکنند صدایشان شنیده نمیشود، در حالی که تیم اجرایی شرکت تمام توان خود را به این فناوری نوظهور اختصاص داده است.
«این باعث میشود که میخواهم گوشیام را کنار بگذارم و کاری دیگر انجام دهم»، وندلینگ که همچنین اینستاگرام و تیکتاک را به کار میبرد، گفت. «میتوانم بگویم پینترست بیشترین عکسها و ویدیوهای تولیدشده توسط هوش مصنوعی را نسبت به تمام برنامههای شبکههای اجتماعی که در حال حاضر استفاده میکنم، دارد… حالا تمام محتوا را باید با میکروسکوپ نگاه کنم.»
پیشهورزی بیپروای به هوش مصنوعی برای بیل ردی، مدیرعامل پینترست که از سال ۲۰۲۲ این شرکت را هدایت میکند، اولویت بوده است. این رهبر پیشین Venmo و Braintree، پینترست را از «یک پلتفرم برای مرور کالاها» به «یک دستیار خرید بصریمحور مبتنی بر هوش مصنوعی» بازنامگذاری کرده است؛ این موضوع در آخرین تماس درآمدی این ماه اعلام شد. و این تنها مورد نیست: پینترست بههمراه گوگل، OpenAI و آمازون در تلاش برای بازنگری تجربه خرید آنلاین با هوش مصنوعی میپیوندد.

پینترست ۶۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه در سطح جهان ثبت کرد که نیمی از آنها از نسل Z هستند و بسیاری برای الهامگیری خرید به آن مراجعه میکنند. درآمد سهماههٔ سوم این شرکت اخیراً ۱۷٪ نسبت به سال گذشته افزایش یافته و به یک میلیارد دلار رسیده است.
هوش مصنوعی، فناوریای که دره سیلیکون در حال دویدن برای سازگاری و کسب درآمد از آن است، «در قلب تجربه پینترست» قرار دارد، او گفت.
این برای کاربران پینترست یعنی استرس ناشی از تلاش برای گشت و گذار در محتوای بیکیفیت هوش مصنوعی، تبلیغات بیشتر و کمشدن محتوای دلخواهشان در این پلتفرم، کاربران به CNN گفتند.
«من میخواهم هنرهایی را ببینم که انسانی زمان و تلاش خود را روی آن صرف کرده است، نه چیزهایی که با یک کلیک از سوی کسی که تنها چند کلمه را در یک مولد تصویر وارد کرده، بهسرعت بیرون آمدهاند»، آمبر تورمن، کاربر ۴۱ ساله پینترست از ایلینویس، به CNN گفت.
پینترست به یک برنامه خرید مبتنی بر هوش مصنوعی تبدیل میشود
پینترست زمانی بهعنوان پناهگاهی از نظرات شتابزده در تیکتاک، بهروزرسانیهای زندگی همکلاسیهای پیشین در اینستاگرام و مشاجرات خانوادگی درباره سیاست در فیسبوک عمل میکرد.
بنی سایلبرمن، بنیانگذار پینترست، به CNN در سال ۲۰۱۹ گفت که هدف اصلی پلتفرم الهامبخشی به کاربران است. کاربران تابلوهای ایدهپردازی را جمعآوری میکردند و دستورهای کلوچه را سنجاق میکردند. خالقان و هنرمندان برای یافتن الهام واقعی در طراحی به این برنامه میآمدند.

اما در سال ۲۰۲۵، غولهای فناوری برای بهرهبرداری از فناوریای که برخی آن را به اندازه گوشی هوشمند یا اینترنت مؤثر میدانند، به رقابت پرداختهاند. این شامل یافتن روشهای جدیدی برای کسب درآمد است. بهعنوان مثال، Meta بهزودی با استفاده از گفتوگوهای کاربران با دستیار هوش مصنوعی خود، تبلیغات هدفمند را بهبود خواهد داد.
برای پینترست، آیندهاش به خرید مبتنی بر هوش مصنوعی وابسته است. الگوریتم این شرکت محصولات را برای کاربران بر پایهٔ جستجوهایشان در اپلیکیشن شناسایی میکند.
در آخرین سهماهه، نسبت به سال پیش تعداد کاربرانی که روی لینکهای تبلیغکنندگان کلیک میکردند، ۴۰٪ افزایش یافت و در طول سه سال گذشته بیش از پنج برابر رشد کرده است، بر اساس گزارشهای مالی. شرکت با افزودن ویژگیهای هوش مصنوعی بیشتر، از جمله دستیار خریدی که میتوان با او گفتوگو کرد و بهعنوان «بهترین دوست» عمل میکند، این تکانه را تقویت میکند.
ناامیدی کاربران
با این حال، برخی کاربران قدیمی پینترست، این پلتفرم را بهعنوان یک تبلیغ خرید نمیپذیرند.
هیلی کول، کارگردان خلاق ۳۱ ساله از کالیفرنیا، اخیراً برای یافتن الهامگیری طراحی، از رقیب پینترست یعنی Cosmos استفاده میکند. او گفت که هرگز از این پلتفرم خریدی انجام نداده و نگران است که محتوای هوش مصنوعی پینترست ممکن است مالکیت فکری را دزدیده باشد، همانطور که برای او اتفاق افتاده است. سیاست پینترست بیان میکند که حساب کاربری افراد که بهطور مکرر حقنشر یا مالکیت فکری را نقض میکنند، حذف خواهد شد.
محتوای بیکیفیت هوش مصنوعی ادامه خواهد یافت
کاربران مجبور خواهند شد با «هر دو»—محتوای بیکیفیت و فناوری جدید—همزیست شوند، همانطور که جو ماریشال، استاد علوم سیاسی در دانشگاه لوتری کالیفرنیا، به CNN گفت.
رهبران پینترست قطعا همینطور هستند.
با گذشت زمان، هوش مصنوعی مسیر مشابهی را به سوی فتوشاپ طی خواهد کرد، ردی گفت. «تقریباً هر محتوایی که میبینید، حداقل بهشکلی توسط هوش مصنوعی ویرایش شده است.»
اما این رویکرد میتواند حس اصالت را که کاربران ابتدا به این پلتفرم جذب میشود، به خطر بیندازد.

پستهای تولیدشده توسط هوش مصنوعی معمولاً به وبسایتهای خارجی هدایت میشوند که از بازاریابی وابسته سود میبرند، کیسی فیزلر، استاد همراه علوم اطلاعات در دانشگاه کلرادو بولدر، به CNN گفت.
بهعنوان مثال، یکی از اولین نتایج جستجوی «دستور کوکی با چیپس شکلات» در پینترست، به عکسی از دسر منتهی شد. این پست به سایتی دیگر لینک میداد که مملو از تبلیغات بود و تصویری تولیدشده توسط هوش مصنوعی از یک سرآشپز نمایش میداد. خود دستور پخت تقریباً دقیقاً همانند سؤال ChatGPT برای «بهترین دستور کوکی با چیپس شکلات» بود.
در یک سایت اجتماعی که توسط الگوریتمها اداره میشود، تنها چیزی که کاربران میتوانند کنترل کنند، تعامل خود با محتوای هوش مصنوعی است. حتی گذاشتن یک کامنت نفرتآمیز یا ارسال آن به یک دوست بهعنوان شوخی میتواند به الگوریتم بگوید که میخواهید محتوای بیشتری از این نوع ببینید، فیزلر گفت.
دیدگاهتان را بنویسید