
اگر در شبکههای اجتماعی گزارشهای پراکندهای دربارهی تمرکز جدید جیمیل بر آموزش مدلهای هوش مصنوعی گوگل با استفاده از ایمیلهای شما مشاهده کردهاید، میتوانید نفس عمیقی بکشید؛ زیرا این شرکت میگوید این گزارشها «گمراهکننده» هستند.
هفته گذشته، پستهای متعددی در شبکههای اجتماعی مانند این مورد به سرعت درگیر شدند و گوگل را متهم کردند که کاربران جیمیل را بهصورت خودکار بهسوی آموزش مدلهای هوش مصنوعی از طریق «ویژگیهای هوشمند» مبتنی بر Workspace هدایت میکند. هنگامی که نشریاتی مثل Malwarebytes—که پس از آن اصلاحیهای به گزارش خود اضافه کرد—به این ادعاها پردازیدند، گوگل واضحاً در موقعیتی قرار گرفت که مجبور به ارائهٔ پاسخی شد. در اواخر جمعه، این شرکت از طریق حساب توییتر جیمیل موضع خود را اعلام کرد و نسبت به این گزارشها ردّی داد و اشاره کرد که این «ویژگیهای هوشمند» در واقع جدید نیستند.
بیایید در مورد گزارشهای گمراهکننده اخیر حقایق را روشن کنیم. اینها نکات کلیدی هستند:
• ما تنظیمات هیچ کاربری را تغییر ندادهایم.
• ویژگیهای هوشمند جیمیل سالهاست که وجود دارند.
• ما محتوای جیمیل شما را برای آموزش مدل هوش مصنوعی جیمینی استفاده نمیکنیم.
ما همیشه شفاف هستیم و…
— Gmail (@gmail) ۲۱ نوامبر ۲۰۲۵
این بیانیهای نسبتاً صریح است، حتی اگر واژه «گمراهکننده» فضایی برای نگرانیهای دیگر باز بگذارد. با این حال، اگر این نکته را بهصورت رسا در نظر بگیریم، گوگل میگوید پیامهای جیمیل برای آموزش جیمینی استفاده نمیشوند، تنظیمات هیچ کاربری در جیمیل برای اجازهدادن به آموزش مدلهای هوش مصنوعی تغییر نیافته است، و در صورت حدوث تغییر در شرایط و سیاستهای شرکت، اعلامیهای واضح و مستقیم ارائه خواهد شد.
درک این موضوع که مصرفکنندگان نگران استفاده از دادههای خود برای تغذیه مدلهای هوش مصنوعی هستند، به ویژه چون گاهی واقعاً اینطور است، طبیعی است. اما همزمان، اینگونه پستها فاصلهٔ زیادی با میمهای «این پست را بهاشتراک بگذارید تا فیسبوک از (تغییر بدی) جلوگیری کند» ندارند؛ میمهایی که در طول دههٔ ۲۰۱۰ بهطور گسترده در وب پخش میشدند. با توجه به اینکه پلتفرمهایی مانند توییتر به کاربران اجازه میدهند پستهای خود را پولسازی کنند، این نوع تقلب اکنون انگیزهٔ مالی دارد، حتی اگر نگرانی واقعی نیز پشتسرشان باشد.
در حالی که اقدامهای بزرگتک در دههٔ اخیر به طور قابلفهمی باعث بیاعتمادی مصرفکنندگان به این شرکتها شده است، شایان ذکر است که یک غریب در شبکههای اجتماعی احتمالاً — و شاید حتی بیشتر — میتواند به شما دروغ بگوید. بررسی دقیق و دقیق اطلاعات کار خوبی است، اما حفظ شکاکی سالم نسبت به پستهای متمرکز بر شبکههای اجتماعی مانند این، به همان اندازه حیاتی است.
دیدگاهتان را بنویسید