گوگل درباره دامنه‌های عمومی سطح‌بالا برای سئو

جان مولر از گوگل روشن‌گری‌ای درباره سؤال مربوط به دامنه‌های عمومی سطح‌بالای مبتنی بر کلیدواژه و سئو ارائه می‌دهد.

گوگل درباره دامنه‌های عمومی سطح‌بالا برای سئو

جان مولر از گوگل به سؤال دربارهٔ این‌که آیا یک دامنهٔ عمومی سطح‌بالا (gTLD) حاوی کلیدواژه، مزیتی برای سئو دارد یا نه، پاسخ داد. پاسخ او در چارچوب یک دامنهٔ کلیدواژه‌ای خاص بود، اما موضوع شامل پرسش‌های گسترده‌تری دربارهٔ نحوهٔ ارزیابی دامنه‌های سطح‌بالا توسط گوگل می‌شود.

دامنه‌های عمومی سطح‌بالا (gTLDها)

دامنه‌های gTLD، دامنه‌هایی هستند که دارای تمی مرتبط با یک موضوع یا هدف می‌باشند. شناخته‌شده‌ترین آنها .com است که عموماً برای مقاصد تجاری استفاده می‌شود و .org که معمولاً برای سازمان‌های غیرانتفاعی به کار می‌رود.

در سال ۲۰۱۳، دسترسی به دامنه‌های gTLD مبتنی بر کلیدواژه‌های منحصربه‌فرد به سرعت گسترش یافت. امروزه صدها دامنهٔ gTLD وجود دارند که وب‌سایت‌ها می‌توانند با استفاده از آن‌ها برند خود را بسازند و متمایز شوند.

آیا gTLDها ارزش سئویی دارند؟

کاربری که سؤال خود را در ردیت مطرح کرد، می‌خواست بداند آیا ثبت یک دامنهٔ .music gTLD ارزش سئویی دارد یا خیر. نسخهٔ .com این نام دامنه در دسترس نبود، اما نسخهٔ .music موجود بود.

سؤالی که مطرح کردند این بود:

«متوجه شدم دامنه‌های .music در دسترس هستند و کنجکاو هستم بدانم آیا این موضوع مرتبط است، در حال رشد است یا صنعت به‌طور کلی به آن اهمیتی نمی‌دهد؟ آیا ارزش دارد دامنه‌تان را رزرو کنید تا دیگران نتوانند آن را داشته باشند، در صورتی که به‌زودی به یک موضوع مهم تبدیل شود؟»

آ آیا gTLDها برای مقاصد سئو مفید هستند؟

جان مولر از گوگل پاسخ خود را به این سؤال که آیا gTLDها ارزش سئویی دارند محدود کرد و پاسخ او منفی بود.

او پاسخ داد:

«استفاده از یک دامنهٔ .music هیچ مزیت سئویی به‌طور قطع ندارد.»

نکته جالب درباره سئو این است که معیار مرتبط بودن گوگل بر پایهٔ انسان‌هاست، در حالی که سئوکاران مفهوم مرتبط بودن را بر اساس آنچه گوگل به‌عنوان مرتبط می‌داند مدل‌سازی می‌کنند.

بهینه‌سازی برای انسان‌ها با gTLDها

نکته‌ای که در مورد سئو وجود دارد این است که سئو به معنای بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو است. هنگام قدم گذاشتن در وب، به‌راحتی می‌توان از این موضوع غافل شد که هر وب‌سایتی نیز باید برای انسان‌ها بهینه‌سازی شود. به‌جز دامنه‌های اسپم‌دار که می‌توانند برای سئو مشکل‌ساز باشند، انتخاب یک TLD برای سئو اهمیتی ندارد، اما می‌تواند برای بهینه‌سازی انسانی مهم باشد.

بهینه‌سازی برای انسان‌ها ایدهٔ خوبی است چون سیگنال‌های تولیدشده توسط تعاملات انسانی با موتورهای جستجو و وب‌سایت‌ها، سیگنال‌هایی هستند که گوگل به‌صورت گسترده استفاده می‌کند تا بهتر متوجه منظور کاربران از پرسش‌هایشان شود و بفهمد چه نوع سایت‌هایی برای آن پرسش‌ها انتظار می‌رود. برخی سیگنال‌های تولیدشده توسط کاربران، مانند جستجو بر اساس نام برند، می‌تواند به گوگل بگوید که یک برند خاص محبوب است و با سرویس، محصول یا عبارت کلیدواژه‌ای مشخصی مرتبط است (به پتنت جستجوی برند شدهٔ گوگل مراجعه کنید).

بازگشت به بهینه‌سازی برای انسان‌ها، اگر یک gTLD خاص چیزی باشد که انسان‌ها آن را با یک برند، محصول یا سرویس مرتبط می‌دانند، می‌تواند عاملی مفید برای جذاب‌تر شدن سایت در چشم کاربران باشد.

من در گذشته با دامنه‌های مختلف gTLD آزمایش کرده‌ام و دریافتم که می‌توانم لینک‌ها را به راحتی بیشتر به دامنه‌های .org نسبت به نسخه‌های .com یا .net بسازم. این نمونه‌ای است از اینکه چگونه یک gTLD می‌تواند برای انسان‌ها بهینه‌سازی شود و به موفقیت منجر گردد.

متوجه شدم که سایت‌های مشارکتی کاملاً تجاری که بر دامنهٔ .org می‌بودند، رتبه خوبی گرفتند و تبدیل مناسبی داشتند. این رتبه‌بندی به دلیل .org بودن آن‌ها نبود؛ بلکه به این دلیل بود که انسان‌ها به سایت‌هایی که با این gTLD ساخته‌ام، واکنش مثبت نشان دادند. برای مثال، ساختن لینک به آن‌ها ساده‌تر بود. شک ندارم که کاربران کمی بیشتر به سایت‌های مشارکتی من اعتماد کردند چون بر روی دامنهٔ .org ایجاد شده بودند.

بهینه‌سازی برای انسان‌ها، بهینه‌سازی تبدیل است. این نکته بسیار مهم است.

بهینه‌سازی برای انسان‌ها با gTLDهای مبتنی بر کلیدواژه

من هنوز با gTLDهای کلیدواژه‌ای آزمایش نکرده‌ام اما حدس می‌زنم آنچه در دامنه‌های .org تجربه کردم می‌تواند در یک gTLD مبتنی بر کلیدواژه نیز رخ دهد، چرا که یک gTLD معنادار می‌تواند احساسات مثبت یا ارتباطی را به انسان‌ها منتقل کند. می‌توانید این را «برندسازی» بنامید، اما من فکر می‌کنم واژهٔ «برندسازی» بسیار انتزاعی است. من ترجیح می‌دهم از عبارت بهینه‌سازی برای انسان‌ها استفاده کنم چون در نهایت این همان هدف برندسازی است.

پس شاید زمان آن رسیده که از صحبت‌های بی‌پایان دربارهٔ برندسازی دست بکشیم و به‌جای آن دربارهٔ بهینه‌سازی برای انسان‌ها صحبت کنیم. اگر آن شخص سؤال را از منظر بهینه‌سازی انسانی در نظر می‌گرفت، می‌توانست خودشان به سؤال پاسخ دهند.

وقتی سئوکاران دربارهٔ مرتبط بودن صحبت می‌کنند، به‌نظر می‌رسد عمدتاً به میزان مرتبط بودن یک موضوع برای گوگل اشاره دارند. مرتبط بودن برای گوگل، همان موضوعی بود که در ذهن شخصی که سؤال دربارهٔ دامنهٔ .music را مطرح کرده بود، قرار داشت و شاید دلیل این است که شما این مقاله را می‌خوانید.

در واقع، مرتبط بودن برای موتورهای جستجو همان هدف تمام بهینه‌سازی «نقش» است، نه‌چنین؟ تمرکز بر مرتبط بودن برای موتورهای جستجو، روش محدودی برای دستیابی به موفقیت است. برای مثال، من با تمرکز بر انسان‌ها و استفاده از دامنه‌های .org راز را کشف کردم.

در نقطه‌ای، اگر می‌خواهید به‌صورت آنلاین موفق باشید، ممکن است مفید باشد که یک گام به عقب بردارید و بیشتر به این فکر کنید که محتوا، رنگ‌ها و gTLDها چقدر برای انسان‌ها مرتبط هستند؛ شاید بفهمید که مرتبط بودن برای انسان‌ها، راه را برای مرتبط بودن با موتورهای جستجو هموارتر می‌کند.

تصویر ویژه توسط Shutterstock/Kues

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *