گوگل درباره دامنه‌های سطح‌بالای عمومی برای سئو

جان موئلر از گوگل، در پاسخ به سؤال درباره دامنه‌های سطح‌بالای عمومی مبتنی بر کلیدواژه و سئو، توضیحاتی واضح ارائه می‌دهد.

گوگل درباره دامنه‌های سطح‌بالای عمومی برای سئو

جان موئلر، نمایندهٔ گوگل، به سؤالی دربارهٔ این‌که آیا یک دامنهٔ سطح‌بالای عمومی (gTLD) با داشتن کلیدواژه‌ای در نامش، مزیتی در سئو دارد یا نه، پاسخ داد. پاسخ او در چارچوب یک دامنهٔ کلیدواژه‌ای خاص مطرح شد، اما این موضوع پرسش‌های گسترده‌تری دربارهٔ نحوهٔ ارزیابی گوگل از دامنه‌های سطح‌بالا را در بر می‌گیرد.

دامنه‌های سطح‌بالای عمومی (gTLD)

دامنه‌های سطح‌بالای عمومی (gTLD) دامنه‌هایی هستند که تم یا موضوع خاصی را منعکس می‌کنند. شناخته‌شده‌ترین آن‌ها .com (معمولاً برای مقاصد تجاری) و .org (اغلب برای سازمان‌های غیرانتفاعی) هستند.

دسترسی به gTLDهای مبتنی بر کلیدواژهٔ منحصربه‌فرد در سال ۲۰۱۳ به‌سرعت گسترش یافت. امروزه صدها gTLD وجود دارند که وب‌سایت‌ها می‌توانند با استفاده از آن‌ها برند خود را شکل دهند و متمایز شوند.

آیا دامنه‌های عمومی (gTLD) ارزش سئوی دارند؟

کاربری که سؤال خود را در ردیت مطرح کرده بود، می‌خواست بداند آیا ثبت یک دامنه .music مزیتی در سئو دارد یا خیر. نسخهٔ .com معمولی دامنهٔ مورد نظرشان موجود نبود، اما نسخهٔ .music در دسترس بود.

سؤال‌شان به این شکل بود:

«متوجه شدم دامنه‌های .music در دسترس هستند و کنجکاو شدم آیا این دامنه‌ها مرتبط و در حال رشد هستند یا صنعت اصلاً به آن‌ها اهمیتی نمی‌دهد؟ آیا صرفاً برای جلوگیری از به‌دست گرفتن توسط دیگران، حتی اگر در آینده محبوب شوند، ثبت یک دامنه .music ارزش دارد؟»

آیا دامنه‌های عمومی (gTLD) برای سئو مفید هستند؟

جان موئلر گوگل، پاسخ خود را محدود به این‌که آیا gTLDها ارزش سئویی دارند کرد و پاسخش منفی بود.

او پاسخ داد:

«استفاده از دامنه .music کاملاً هیچ مزیتی در سئو ندارد.»

نکتهٔ جالب در سئو این است که معیار مرتبط بودن گوگل بر پایهٔ انسان‌هاست، در حالی که سئوکاران مرتبط بودن را از دید آنچه گوگل می‌پندارد می‌سنجند.

این وضعیت فاصلهٔ عظیمی بین سئوکارانی می‌سازد که وب‌سایت‌ها را برای گوگل به‌صورت بهینه‌سازی مبتنی بر کلیدواژه می‌سازند، در حالی که خود گوگل با تجزیه و تحلیل میلیاردها سیگنال رفتار کاربران، نتایج جستجو را برای انسان‌ها بهینه‌سازی می‌کند.

بهینه‌سازی برای انسان‌ها با gTLDها

سئو در اصل به معنای بهینه‌سازی برای موتورهای جستجوست. هنگام گشت‌وگذار در وب، به‌راحتی می‌توانیم فراموش کنیم که هر وب‌سایتی باید برای انسان‌ها نیز بهینه‌سازی شود. به‌جز دامنه‌های اسپمی که ممکن است برای سئو مشکل‌ساز باشند، انتخاب یک TLD برای سئو اهمیت چندانی ندارد، اما می‌تواند برای بهینه‌سازی انسانی مهم باشد.

بهینه‌سازی برای انسان‌ها ایدهٔ خوبی است؛ زیرا سیگنال‌های حاصل از تعامل انسان‌ها با موتورهای جستجو و وب‌سایت‌ها، سیگنال‌هایی هستند که گوگل به‌صورت گسترده برای درک بهتر معنا و نیت کاربران از جستجوهایشان و نوع سایت‌های مورد انتظارشان به‌کار می‌برد. برخی سیگنال‌های تولیدشده توسط کاربران، مانند جستجو بر پایهٔ نام تجاری، می‌توانند به گوگل نشان دهند که یک برند خاص محبوب است و با یک خدمت، محصول یا عبارت کلیدواژه‌ای مرتبط است (دربارهٔ پتنت گوگل برای جستجوی برندی مطالعه کنید).

بازگشت به بهینه‌سازی برای انسان‌ها: اگر یک gTLD خاص بتواند با برند، محصول یا سرویسی در ذهن انسان‌ها ارتباط برقرار کند، می‌توان از آن برای جذاب‌تر کردن سایت برای کاربران بهره برد.

در گذشته با gTLDهای مختلف آزمایش کرده‌ام و دریافتم که ساخت لینک به دامنه‌های .org راحت‌تر از دامنه‌های .com یا .net است. این نمونه‌ای است از چگونگی بهینه‌سازی یک gTLD برای انسان‌ها که می‌تواند منجر به موفقیت شود.

متوجه شدم که سایت‌های وابستهٔ تجاری که به‌صورت آشکار روی دامنه‌های .org میزبانی می‌شدند، رتبه‌بندی و نرخ تبدیل خوبی داشته‌اند. این موفقیت به این دلیل نبود که این سایت‌ها .org بودند؛ بلکه به این دلیل بود که کاربران نسبت به سایت‌هایی که با این دامنه ساخته شده بود، واکنش مثبت نشان دادند. برای مثال، ساختن لینک به این سایت‌ها آسان‌تر بود. بدون شک کاربران نسبت به سایت‌های وابسته‌ام کمی بیشتر اعتماد داشتند چون روی دامنهٔ .org ایجاد شده بودند.

بهینه‌سازی برای انسان‌ها، همان بهینه‌سازی تبدیل (Conversion Optimization) است. این مسأله بسیار مهم است.

بهینه‌سازی برای انسان‌ها با gTLDهای مبتنی بر کلیدواژه

من هنوز با gTLDهای مبتنی بر کلیدواژه کار نکرده‌ام، اما گمان می‌کنم تجربهٔ من با دامنه‌های .org می‌تواند برای gTLDهای کلیدواژه‌ای نیز صادق باشد؛ زیرا یک gTLD معنادار می‌تواند احساسات مثبت یا مرتبط بودن را در ذهن انسان‌ها القا کند. می‌توانید این را «برندینگ» بنامید، اما فکر می‌کنم واژهٔ «برندینگ» بیش از حد انتزاعی است. ترجیح می‌دهم از عبارت «بهینه‌سازی برای انسان‌ها» استفاده کنم؛ چرا که در نهایت همان هدف برندینگ است.

بنابراین شاید زمان آن رسیده باشد که از بحث‌های بی‌پایان دربارهٔ برندینگ دست بکشیم و به‌جای آن دربارهٔ بهینه‌سازی برای انسان‌ها صحبت کنیم. اگر آن شخص سؤال را از منظر بهینه‌سازی انسانی بررسی می‌کرد، می‌توانست خود پاسخ را پیدا کند.

وقتی سئوکاران دربارهٔ مرتبط بودن صحبت می‌کنند، معمولاً به مرتبط بودن با گوگل اشاره دارند. مرتبط بودن با گوگل همان مسأله‌ای بود که در ذهن شخص مطرح‌کنندهٔ سؤال دربارهٔ دامنه .music حضور داشت و شاید همین دلیل باشد که این مقاله را می‌خوانید.

در واقع، مرتبط بودن با موتورهای جستجو همان هدف تمام این سر و صدا دربارهٔ بهینه‌سازی «موجودیت» است، نه؟ تمرکز بر این‌که برای موتورهای جستجو مرتبط باشیم، راهی محدود برای رسیدن به موفقیت است. به‌عنوان مثال، با تمرکز بر انسان‌ها توانستم با دامنه‌های .org موفق شوم.

در نقطه‌ای، اگر می‌خواهید به‌صورت آنلاین موفق شوید، شاید مفید باشد که یک گام به عقب بردارید و بیشتر به این فکر کنید که محتوا، رنگ‌ها و gTLDها چقدر برای انسان‌ها مرتبط هستند؛ شاید متوجه شوید که مرتبط بودن با انسان‌ها، مسیر آسان‌تری برای مرتبط بودن با موتورهای جستجو فراهم می‌کند.

تصویر شاخص از Shutterstock/Kues

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *