تحقیقی که امروز دربارهٔ تلاشهای ضد هرزنامهمان اعلام شد، غلطمسیر است و خطر آسیب به میلیونها کاربر اروپایی را به دنبال دارد.
مردم برای بهدست آوردن بهترین و مرتبطترین نتایج به گوگل مراجعه میکنند و نمیخواهند زمان خود را در میان هرزنامهها هدر دهند. سیاست ضد هرزنامهٔ جستجوی گوگل تنها به یک دلیل وجود دارد: محافظت از افراد در برابر محتوای فریبکار، کمکیفیت و کلاهبرداریها – و روشهای مشکوکی که آنها را ترویج میکنند.
ما با کمیسیون اروپا در مجموعهای از اقدامات برای حفاظت از مصرفکنندگان اروپایی همکاری کردهایم، از جمله مبارزه با تقلبها تحت قانون خدمات دیجیتال. متأسفانه، تحقیقی که امروز دربارهٔ تلاشهای ضد هرزنامهمان اعلام شد، هدفگیری نادرست دارد و خطر آسیب به میلیونها کاربر اروپایی را به همراه دارد. این تحقیق نیز بیپایه است: دادگاه آلمانی پیش از این ادعای مشابهی را رد کرده و حکم داد که سیاست ضد هرزنامهٔ ما معتبر، منطقی و بهطور مستمر اعمال میشود.
سیاست ضد هرزنامهٔ گوگل برای مبارزه با روشهای فریبکار پرداخت‑برای‑نمایش که کیفیت نتایج ما را کاهش میدهند، اساسی است. جستجوی گوگل بهگونهای طراحی شده است که نتایج قابلاعتمادی ارائه دهد و ما بهطور جدی نگران هر اقدامی هستیم که کیفیت نتایج ما را زیر فشار قرار داده و بر نحوهٔ رتبهبندی وبسایتها مداخله کند.
چرا با سوءاستفاده از اعتبار سایت مبارزه میکنیم
چند سال پیش، کاربران بهصراحت اعلام کردند که نتایج جستجویشان کاهش کیفیت یافته و پر از هرزنامه شد، بهدلیل رشد روند «سئو پارازیتی» (که بهعنوان «سوءاستفاده از اعتبار سایت» نیز شناخته میشود). این روش بهصورت زیر عمل میکند: یک هرزنامهنگار میتواند به ناشری هزینه بدهد تا محتوای خود و لینکهایش را در وبسایت ناشر نمایش دهد و با بهرهگیری از جایگاه خوب ناشر، کاربران را به کلیک روی محتوای کمکیفیت فریب دهد.
بهعنوان مثال، یک سایت کلاهبردار وامهای کوتاهمدت میتواند به یک وبسایت معتبر هزینه بدهد تا محتوای خود، شامل لینکهای مرتبط با خدماتش، منتشر کند. ما این کار را هرزنامه میپنداریم، چرا که هم کاربران و هم سامانههای ما فکر میکنند با یک وبسایت قابلاعتماد در تعامل هستند، در حالی که در واقع با یک کلاهبردار مواجهاند. این رفتار در اشکال مختلفی بروز میکند، اما جوهرهٔ آن همواره یکسان است: طرح پرداخت‑به‑نمایش که هدفش فریب دادن سیستمهای رتبهبندی و کاربران است.
به همین دلیل، در مارس ۲۰۲۴، ما سیاست ضد هرزنامهٔ خود را بر پایهٔ یک اصل دیرینه بهروزرسانی کردیم: یک سایت نمیتواند برای بهبود رتبهٔ خود در جستجو پرداخت کند یا از روشهای فریبنده استفاده نماید. اگر این رفتار را مجاز میدانستیم — بهطوری که به سایتها اجازه میدادیم با ترفندهای مشکوک رتبهٔ خود را ارتقاء دهند، بهجای سرمایهگذاری در تولید محتوای با‑کیفیت — این کار به عوامل مخرب امکان میداد تا سایتهایی را که از این روشهای هرزنامه استفاده نمیکنند، جابجا کنند و جستجو برای همه را تخریب میکرد.
نمونههایی از «سئو پارازیتی» برای قرصهای کاهش وزن

نمونههایی از «سئو پارازیتی» برای وامهای کوتاهمدت

سیاست ضد هرزنامهٔ ما به ایجاد یک سطح متساوی برای رقابت کمک میکند؛ بهطوریکه وبسایتهای بهرهمند از ترفندهای فریبنده نتوانند وبسایتهای متکی بر محتوا و شایستگی خود را پیشی بگیرند. ما از بسیاری از این سازندگان کوچک شنیدهایم که از تلاشهای ما برای مبارزه با سئو پارازیتی حمایت میکنند.
ما کیفیت نتایج خود و کارمان در مبارزه با هرزنامه در جستجو را بهصورت جدی میگیریم. سیاست ضد هرزنامهٔ ما از طریق یک فرآیند بازبینی منصفانه و دقیق اعمال میشود که شامل مسیر درخواست تجدیدنظر نیز میباشد.
قانون بازارهای دیجیتال اتحادیهٔ اروپا در حال حاضر جستجو را برای کسبوکارها و کاربران اروپایی کمفایدهتر کرده است. این تحقیق جدید و شگفتانگیز خطر دارد به عوامل مخرب پاداش دهد و کیفیت نتایج جستجو را کاهش دهد. کاربران اروپایی شایستگی بهتر را دارند و ما به دفاع از سیاستهایی که به مردم اجازه میدهد به نتایج جستجو اطمینان داشته باشند، ادامه خواهیم داد.
دیدگاهتان را بنویسید