دانشجویان استافوردشای میگویند نشانههای نشاندهندهٔ تولید محتوا توسط هوش مصنوعی شامل نامهای مشکوک فایلها و لهجهٔ ناهمساز صدای ضبطشده بود
دانشجویان دانشگاه استافوردشای گفتهاند پس از اینکه دورهای که امید داشتند مسیر شغلی دیجیتالشان را باز کند، بهطور عمده توسط هوش مصنوعی تدریس شد، احساس «از دست رفتن دانش و لذت» میکنند.
جیمز و اوون در میان ۴۱ دانشجویی بودند که سال گذشته در یک واحد برنامهنویسی در استافوردشای ثبتنام کردند و بهامید تغییر مسیر شغلی از طریق برنامه کارآموزی دولتی، که بهمنظور تبدیلشان به متخصصان امنیت سایبری یا مهندسان نرمافزار طراحی شده بود، شرکت کردند.
اما پس از یک ترم اسلایدهای تولیدشده توسط هوش مصنوعی که گاهی توسط صدای مصنوعی همزمان خوانده میشد، جیمز گفت که دیگر به برنامه و افرادی که آن را اجرا میکنند، اعتماد ندارد و نگران است که دو سال از عمر خود را به هدر داده باشد، چون دوره «بهصرفهترین روش ممکن» برگزار شده بود.
«اگر ما مطالب تولیدشده توسط هوش مصنوعی را تحویل میدادیم، از دانشگاه اخراج میشدیم، اما در حال حاضر توسط هوش مصنوعی تدریس میشویم»، جیمز در مواجههای با استاد خود گفت که این گفتوگو در اکتبر ۲۰۲۴ بهعنوان بخشی از دوره ضبط شد.
جیمز و سایر دانشجویان بارها با مسئولان دانشگاه دربارهٔ مطالب هوش مصنوعی مواجه شدند. اما بهنظر میرسد دانشگاه همچنان از مطالب تولیدشده توسط هوش مصنوعی برای تدریس این دوره استفاده میکند. امسال، دانشگاه بیانیهای سیاستی را در وبسایت دوره بارگذاری کرد که بهنظر میرسد استفاده از هوش مصنوعی را توجیه میکند و «چارچوبی برای بهرهگیری از خودکارسازی هوش مصنوعی توسط متخصصان علمی» در پژوهشها و تدریس ارائه میدهد.
سیاستهای عمومی دانشگاه استفاده دانشجویان از هوش مصنوعی را محدود میکند و میگوید دانشجویانی که کارهای خود را به هوش مصنوعی میسپارند یا آثار تولیدشده توسط هوش مصنوعی را بهعنوان کار خود ارائه میدهند، قوانین صداقت دانشگاه را نقض میکنند و ممکن است به تخلف علمی متهم شوند.
«در میانهٔ زندگی و حرفهام هستم»، جیمز گفت. «احساس نمیکنم الآن میتوانم بهسادگی رفته و شغلی دیگر را از نو شروع کنم. من با این دوره چنگ انداختهام.»
مورد استافوردشای همچنانکه تعداد فزایندهای از دانشگاهها از ابزارهای هوش مصنوعی برای تدریس دانشجویان، تولید مطالب دورهای و ارائهٔ بازخوردهای شخصیسازیشده بهره میبرند، ظاهر میشود. یک سند سیاستی وزارت آموزش و پرورش منتشر شده در آگوست، این تحول را ستود و گفت هوش مصنوعی مولد «توانایی تحول آموزش را دارد». نظرسنجی سال گذشته (PDF) از ۳۲۸۷ نفر از کارکنان تدریس آموزش عالی توسط شرکت فناوری آموزشی Jisc نشان داد که نزدیک به یکچهارم آنها از ابزارهای هوش مصنوعی در تدریس خود استفاده میکردند.
برای دانشجویان، تدریس هوش مصنوعی بهنظر میرسد کمتر تحولآفرین باشد و بیشتر باعث تضعیف روحیه میشود. در ایالات متحده، دانشجویان نظرات منفی آنلاین دربارهٔ استادانی که از هوش مصنوعی استفاده میکنند میگذارند. در بریتانیا، دانشجویان دورهٔ کارشناسی در ردیت از اساتید خود شکایت میکنند که بازخوردها را از ChatGPT کپی‑پیست مینمایند یا از تصاویر تولیدشده توسط هوش مصنوعی در دورهها بهره میبرند.
«فشارهای موجود بر اساتید که شاید آنها را وادار به استفاده از هوش مصنوعی کند را میفهمم؛ اما این احساس دلسردکنندهای است»، یک دانشجو نوشت.
جیمز و اوون گفتند که تقریباً بلافاصله سال گذشته وقتی در اولین کلاس خود، استاد یک ارائهٔ PowerPoint را به نمایش گذاشت که شامل نسخهٔ هوشمصنوعی صدای او برای خواندن اسلایدها بود، از استفاده هوش مصنوعی در دورهٔ استافوردشای خود مطلع شدند.
سپس گفتند که دیگر نشانههایی را مشاهده کردند که برخی از مطالب دوره توسط هوش مصنوعی تولید شده بود، از جمله انگلیسی آمریکایی که بهطور نامنظم به انگلیسی بریتانیایی تبدیل شده بود، نامهای فایل مشکوک، و «اطلاعات کلی و سطحی» که گاهی بهطرز غیرقابل توضیح به قوانین ایالات متحده ارجاع میداد.
نشانههای مطالب تولیدشده توسط هوش مصنوعی در سال جاری همچنان ادامه یافت. در یک ویدئوی دوره که در وبسایت بارگذاری شده بود، صدای ضبطشده که مطالب را ارائه میداد، ناگهان برای حدود ۳۰ ثانیه به لهجهٔ اسپانیایی تغییر یافت و پس از آن به لهجهٔ بریتانیایی بازگشت.
گاردین مطالب دوره استافوردشای را مرور کرد و از دو ابزار شناسایی هوش مصنوعی متفاوت – Winston AI و Originality AI – برای اسکن مطالب دوره امسال استفاده نمود. هر دو ابزار دریافتند که تعدادی از تکالیف و ارائهها «احتمال بسیار بالایی برای تولید توسط هوش مصنوعی داشتهاند».
در اوایل دوره، جیمز گفت که نگرانیهای خود را در یک جلسه ماهانه به نمایندهٔ دانشجویان بیان کرد. سپس، در اواخر نوامبر، این نگرانیها را در یک سخنرانی مطرح کرد که بهعنوان بخشی از مطالب دوره ضبط شد. در این ضبط، او از استاد میخواهد که به اسلایدها زحمت نکشد.
«میدانم این اسلایدها توسط هوش مصنوعی تولید شدهاند، میدانم همهٔ حاضرین در این جلسه این را میدانند؛ ترجیح میدهم فقط این اسلایدها را دور بگذارید»، او میگوید. «نمیخواهم توسط GPT تدریس شوم.»
سپس نمایندهٔ دانشجویان دوره در میان میگوید: «ما این بازخورد را به شما دادیم، جیمز، و پاسخ این بود که به اساتید اجازه استفاده از ابزارهای متنوع داده شده است. ما نسبت به این پاسخ بهخوبی ناامید شدیم.»
یک دانشجوی دیگر میگوید: «در ارائه چند نکتهٔ مفید وجود دارد، اما تقریباً ۵٪ از آن نکات ارزشمند است و بیشتر قسمت تکراری است. کمی طلا در این محتوا موجود است؛ اما تصور میکنیم میتوانیم این طلا را خودمان بهدست آوریم، با سؤال کردن از ChatGPT.»
استاد بهنحوی ناخوشایند میخندد. «از صراحت افراد قدردانی میکنم…» میگوید، سپس موضوع را به یک آموزش دیگر که با استفاده از ChatGPT تهیه کرده بود، تغییر میدهد. «صادقانه بگویم این را با زمان کوتاه انجام دادم»، او میگوید.
در نهایت، مسئول دوره به جیمز گفت که دو استاد انسانی برای جلسهٔ نهایی مطالب را مرور خواهند کرد، «تا تجربهٔ هوش مصنوعی نداشته باشید».
در پاسخ به پرسشی از گاردین، دانشگاه استافوردشای گفت که «استانداردهای علمی و نتایج یادگیری در این دوره حفظ شدهاند».
این دانشگاه اظهار داشت: «دانشگاه استافوردشای از استفادهٔ مسئولانه و اخلاقی از فناوریهای دیجیتال مطابق با راهنماییهای ما حمایت میکند. ابزارهای هوش مصنوعی ممکن است در برخی مراحل آمادهسازی کمککننده باشند، اما جایگزین تخصص علمی نیستند و باید همیشه به گونهای به کار روند که صداقت علمی و استانداردهای بخش را حفظ کنند.»
در حالی که دانشگاه یک استاد غیر هوش مصنوعی برای آخرین درس دوره به کار گرفت، جیمز و اوون گفتند این کار بسیار کماهمیت و دیرهنگام بوده است، بهویژه چون بهنظر میرسد دانشگاه نیز در مواد تدریس سال جاری از هوش مصنوعی بهره گرفته است.
«احساس میکنم بخشی از زندگیام دزدیده شده است»، جیمز گفت.
اوون، که در میانهٔ تغییر شغلی خود است، گفت که این دوره را برای کسب دانش بنیادی انتخاب کرده بود، نه صرفاً برای دریافت مدرک – و احساس کرد که این یک هدر دادن زمان است.
«نشستن در آنجا همراه با این مطالب که بهطور واضحی ارزش زمان هیچکس را ندارد، در حالی که میتوانستید آن زمان را صرف اموری ارزشمند کنید، واقعاً ناامیدکننده است»، او گفت.
دیدگاهتان را بنویسید