جان مولر از گوگل پاسخ واضحی به سؤال درباره دامنههای عمومی سطح بالا مبتنی بر کلیدواژه و سئو ارائه داد.

جان مولر از گوگل به سؤال درباره اینکه آیا یک دامنه عمومی سطح بالا (gTLD) حاوی کلیدواژه میتواند مزیتی برای سئو داشته باشد یا نه، پاسخ داد. پاسخ او در قالب یک دامنه کلیدواژه خاص ارائه شد، اما این موضوع به پرسشهای گستردهتری دربارهٔ نحوهٔ ارزیابی گوگل از دامنههای سطح بالا بهطور کلی میپردازد.
دامنههای عمومی سطح بالا (gTLD)
دامنههای عمومی سطح بالا (gTLD) دامنههایی هستند که تم یا هدف خاصی دارند. شناختهترین آنها .com (که عموماً برای مقاصد تجاری استفاده میشود) و .org (که معمولاً برای سازمانهای غیرانتفاعی بهکار میرود) هستند.
دسترسی به دامنههای عمومی مبتنی بر کلیدواژه منحصر بهفرد در سال ۲۰۱۳ بهسرعت گسترش یافت. امروزه صدها gTLD وجود دارد که وبسایتها میتوانند با آنها برند خود را بسازند و متمایز شوند.
آیا gTLDها ارزش سئویی دارند؟
کاربری که سؤال خود را در ردیت مطرح کرد، میخواست بداند آیا ثبت یک دامنه .music ارزش سئویی دارد یا نه. نسخهٔ معمولی .com نام دامنهای که میخواستند موجود نبود، اما نسخهٔ .music موجود بود.
سؤالی که مطرح کردند این بود:
“متوجه شدم دامنههای .music در دسترس هستند و کنجکاو شدم آیا این دامنهها مرتبط هستند، در حال رشدند یا غیره، یا آیا صنعت اصلاً به آنها اهمیتی نمیدهد؟ آیا رزرو کردن دامنه .music به هر حال ارزش دارد تا دیگران نتوانند از آن استفاده کنند، در صورتی که این دامنه محبوب شود؟”
آیا gTLDها برای سئو مفید هستند؟
جان مولر از گوگل پاسخ خود را فقط به این سؤال محدود کرد که آیا gTLDها ارزش سئویی دارند یا نه و پاسخ او منفی بود.
او پاسخ داد:
“استفاده از دامنه .music هیچ مزیت سئویی قطعی ندارد.”
جالب این است که معیار مرتبط بودن در سئو بر پایهٔ انسانهاست، در حالی که سئوکارها مفهوم مرتبط بودن را بر مبنای آنچه گوگل مرتبط میداند میسازند.
این امر باعث ایجاد فاصلهٔ بزرگی بین سئوکارها که سایتهایی را بهصورت بهینهسازی کلیدواژه برای گوگل میسازند، و خود گوگل که میلیاردها سیگنال رفتار کاربران را تجزیه و تحلیل میکند، میشود؛ زیرا گوگل نتایج جستجو را برای انسانها بهینه میکند.
بهینهسازی برای انسانها با gTLDها
سئو به طور دقیق به معنای بهینهسازی برای موتورهای جستجو است. اما هنگام حضور در وب، بهراحتی میتوان فراموش کرد که هر وبسایتی باید برای انسانها نیز بهینه شود. بهجز دامنههای اسپم که میتوانند برای سئو مشکلساز باشند، انتخاب یک TLD برای سئو اهمیتی ندارد، اما میتواند برای بهینهسازی انسانی مهم باشد.
بهینهسازی برای انسانها ایدهٔ خوبی است، زیرا سیگنالهایی که از تعاملات انسانی با موتورهای جستجو و وبسایتها بهدست میآید، سیگنالهایی هستند که گوگل بهصورت گسترده برای درک بهتر معنای جستجوهای کاربران و انتظارات آنها از نتایج جستجو استفاده میکند. برخی سیگنالهای کاربرمحور، مانند جستجوی بر اساس نام تجاری، میتواند به گوگل بگوید که یک برند خاص محبوب است و با یک سرویس، محصول یا عبارت کلیدواژهای مرتبط است (به مقالهٔ پتنت جستجوی برندی گوگل مراجعه کنید).
با بازگشت به بهینهسازی برای انسانها، اگر یک gTLD خاص بهگونهای باشد که انسانها آن را با یک برند، محصول یا سرویس مرتبط میدانند، میتواند برای جذابسازی سایت برای کاربران مفید باشد.
من در گذشته با gTLDهای مختلف آزمایش کردهام و دریافت کردهام که ساخت لینک به دامنههای .org نسبت به نسخههای .com یا .net آسانتر است. این نمونهای است از اینکه چگونه یک gTLD میتواند برای انسانها بهینهسازی شود و منجر به موفقیت شود.
من متوجه شدم که سایتهای وابستهٔ تجاری آشکار که بر روی دامنههای .org میزبانی میشوند، رتبهبندی خوب و نرخ تبدیل مناسبی دارند. این موفقیت به این دلیل نبود که این سایتها .org بودند؛ بلکه به این دلیل بود که کاربران بهخوبی به سایتهایی که با این gTLD ساختهام، واکنش نشان دادند. مثلاً پیوندهای بیشتری به آنها ساختن آسانتر بود. بدون شک کاربران به سایتهای وابستهٔ من که بر روی دامنههای .org ساخته شده بودند، اعتماد بیشتری داشتند.
بهینهسازی برای انسانها در واقع بهینهسازی تبدیل است و این موضوع فوقالعاده مهم است.
بهینهسازی برای انسانها با gTLDهای مبتنی بر کلیدواژه
من با gTLDهای مبتنی بر کلیدواژه کار نکردهام، اما گمان میکنم تجربهای که از دامنههای .org داشتهام میتواند در یک gTLD کلیدواژهای نیز بهدست آید؛ زیرا یک gTLD معنادار میتواند احساس مثبت یا ارتباطی را به انسانها انتقال دهد. میتوانید این را برندسازی بنامید، اما فکر میکنم واژهٔ «برندسازی» بیش از حد انتزاعی است. من ترجیح میدهم از عبارت «بهینهسازی برای انسانها» استفاده کنم، چرا که در نهایت این همان مفهوم برندسازی است.
پس شاید زمان آن رسیده که از گفتوگوی بیهدف دربارهٔ برندسازی دست برداریم و بهجای آن دربارهٔ بهینهسازی برای انسانها صحبت کنیم. اگر آن شخص سؤال را از منظر بهینهسازی انسانی بررسی میکرد، میتوانست خود سؤال را پاسخ دهد.
هنگامی که سئوکارها دربارهٔ مرتبط بودن صحبت میکنند، معمولاً به این فکر میکنند که چقدر موضوع برای گوگل مرتبط است. مرتبط بودن برای گوگل همانچیزی بود که ذهن پرسشکننده دربارهٔ دامنه .music را مشغول کرده بود و احتمالاً دلیل این است که شما این مقاله را میخوانید.
در واقع، مرتبط بودن برای موتورهای جستجو همان چیزی است که تمام این حرفهای بیپایه دربارهٔ بهینهسازی «نهادها» به آن اشاره میکند، نه؟ تمرکز بر مرتبط بودن برای موتورهای جستجو راهی محدود برای رسیدن به موفقیت است. برای مثال، من با تمرکز بر انسانها، رمز موفقیت دامنههای .org را کشف کردم.
در مقطع خاصی، اگر قصد دارید بهصورت آنلاین موفق شوید، ممکن است مفید باشد که یک گام به عقب بردارید و بیشتر به این فکر کنید که محتوا، رنگها و gTLDها برای انسانها چقدر مرتبط هستند؛ شاید متوجه شوید که مرتبط بودن برای انسانها مسیر آسانتری به مرتبط بودن برای موتورهای جستجو باز میکند.
تصویر شاخص توسط Shutterstock/Kues
دیدگاهتان را بنویسید