شرکت اعلام کرد که رباتهایش به ساخت بیش از ۳۰٬۰۰۰ خودروی BMW X3 کمک کردهاند و بیش از ۹۰٬۰۰۰ قطعه فلزی را بارگیری کردهاند.

شرکت Figure AI مستقر در کالیفرنیا روز چهارشنبه اعلام کرد که بهطور رسمی رباتهای انسانساخت Figure 02 (F.02) خود را بازنشسته میکند.
این تصمیم پس از دورهٔ ۱۱‑ماهه استقرار در کارخانهٔ BMW Manufacturing در اسپارتنبرگ، کارولینای جنوبی اتخاذ شد. این پروژهٔ پایلوت بخشی از همکاری برای آزمایش رباتهای انسانساخت در خط مونتاژ واقعی بود.
شرکت بر این نکته تأکید کرد که واحدهای F.02 در طول این دوره به ساخت بیش از ۳۰٬۰۰۰ خودروی BMW X3 کمک کرده و بیش از ۹۰٬۰۰۰ قطعه فلزی را بارگیری کردهاند.
بریت ادکاک، مدیرعامل Figure، تصاویری از رباتهایی که پوشیده از خراشها، خطوخراشها و آلودگی بودند، به اشتراک گذاشت؛ این نشاندهندهٔ واقعیتهای کار در محیط صنعتی است.
خراشها بهعنوان گواه کار واقعی
شرکت ویدئویی از رباتهای F.02 به اشتراک گذاشت که به وضوح سایش و فرسودگی ناشی از ماهها کار بر روی خط مونتاژ را نشان میدهد. ادکاک این را «استقرار واقعی» توصیف کرد.
این تصاویر به عنوان مدرکی در برابر تردیدهای اولیه که کار Figure در BMW فقط یک مطالعه قابلیتسنجی در مقیاس کوچک بود، عمل میکنند. با نشان دادن ظاهر فرسوده رباتها، شرکت ثابت میکند که این دستگاهها ماهها بر روی خط مونتاژ فعال کار کردهاند.
آلودهگی و خراشها بهصورت ناخواسته نشان افتخاری برای رباتها تبدیل شدند. این موارد نشان میدهند که رباتها تحمل کار تکراری و پرتقاضای کارخانه را داشتهاند. شرکت اعلام کرد که ترکیب این تصاویر و شاخصهای عملکرد ادعاهایشان درباره استقرار طولانیمدت را تأیید میکند.
دادههای عملکرد از دوره آزمایشی
شرکت آمریکایی گزارشی مفصل از دستاوردهای رباتها در این کارخانه منتشر کرد. گفته شد که پس از دورهٔ اولیهٔ راهاندازی، استقرار به سرعت گسترش یافت. در شش ماه نخست، رباتها به اسپارتنبرگ منتقل شد و در طبقهٔ کارخانه فعالیت میکردند. تا ماه دهم، آنها بهصورت کامل شیفتهای کاری را در خط مونتاژ اجرا میکردند.
وظیفهٔ اصلی آنها شامل برداشتن قطعات ورقفلزی از سبدها و قرار دادن آنها روی ابزارهای جوش با تحمل ۵ میلیمتر بود. پس از قراردهی، بازوهای رباتیک سنتی عملیات جوش را انجام میدادند. رباتهای انسانساخت بارگیری فلز را با زمان چرخه ۸۴ ثانیه، شامل ۳۷ ثانیه برای بارگیری، انجام میدادند. دقت این عملیات بالای ۹۹٪ نگه داشته شد، شرکت در بیانیهٔ مطبوعاتی خود اعلام کرد.
رباتها بیش از ۱٬۲۵۰ ساعت زمان کار را تکمیل کردند. شرکت تخمین زد که این دستگاهها حدود ۲۰۰ مایل (۳۲۰ کیلومتر) در داخل کارخانه طی کردهاند. این استقرار بر پایهٔ شیفتهای ۱۰ ساعته، از دوشنبه تا جمعه، برنامهریزی شده بود. این معیارها بهعنوان تأییدی بر این که رباتهای انسانساخت میتوانند بارهای کاری صنعتی را برای دورههای طولانی در داخل کارخانههای فعال تحمل کنند، ارائه شد.
خوشحالیم که اعلام کنیم رباتهای F.02 ما در تولید ۳۰٬۰۰۰ خودرو برای BMW مشارکت کردهاند
امروز نتایج خود را از یک استقرار واقعی ۱۱‑ماهه به اشتراک میگذاریم، همانطور که ناوگان F.02 بازنشسته میشود pic.twitter.com/rfWvb9PZzl
— Figure (@Figure_robot) November 19, 2025
درسها و آینده رباتهای انسانساخت
شرکت رباتیک همچنین در طول استقرار، دربارهٔ چالشهای سختافزاری بهصورت شفاف صحبت کرد. بازوی زیرین بهعنوان نقطهٔ شکست اصلی ظاهر شد؛ زیرا پیچیدگی ترکیب سه درجه آزادی، مدیریت حرارتی و کابلکشی در یک اندام بهاندازهٔ انسانی، بالاست. حرکت مداوم فشار بر میکروکنترلرها و سیمکشی را افزایش میداد؛ مشکلی که به ندرت در حوزهٔ رباتهای انسانساخت بهصورت برجسته مطرح میشود.
این درسها باعث شکلگیری طراحی Figure 03 شد. مدل جدید برد توزیع و کابلکشی دینامیک در مچ دست را حذف میکند؛ بهطوری که کنترلکنندههای موتور اکنون بهصورت مستقیم با کامپیوتر اصلی ارتباط برقرار میکنند.
بازنشستگی F.02 نشانهای از گذار از آزمایشهای پایلوت به تولید در مقیاس بزرگتر است. شرکت گفت: «Figure 02 به ما درسهای اولیه دربارهٔ نیازهای ارسال محصول را آموخت».
بازنشستگی ناوگان مسیر را برای Figure 03 هموار میکند؛ که شرکت ادعا میکند آمادهٔ استقرار در مقیاس بزرگ است.
دیدگاهتان را بنویسید