
بیش از هزار کارمند آمازون بهصورت ناشناس یک نامهٔ باز امضا کردهاند که هشدار میدهد رویکرد ادعایی «تمام هزینهها توجیهشده، سرعت نور در توسعهٔ هوش مصنوعی» میتواند «آسیب شگرفی به دموکراسی، مشاغل ما و زمین وارد کند»، گروه داخلی حمایتکننده روز چهارشنبه اعلام کرد.
چهار عضو کارمندان آمازون برای عدالت آبوهوایی به WIRED گفتند که ماه گذشته از کارمندان خواستند نامه را امضا کنند. پس از دستیابی به هدف اولیه، این گروه روز چهارشنبه عناوین شغلی کارمندان امضاکننده را منتشر کرد و اعلام کرد که بیش از ۲۴۰۰ حامی از سازمانهای دیگر، از جمله Google و Apple، نیز به این حرکت پیوستهاند.
حمایتکنندگان داخلی آمازون شامل مهندسان ارشد، رهبران ارشد محصول، مدیران بازاریابی و پرسنل انبار در بخشهای مختلف شرکت میشوند. یک مدیر ارشد مهندسی با بیش از بیست سال سابقه در آمازون میگوید که برای اینکه بر این باورند مسابقهٔ ساخت هوش مصنوعی برتر که بهصورت مصنوعی ایجاد شده، به مدیران اجازه داده است تا کارگران و محیط زیست را زیر پا بگذارند، امضا کردهاند.
یک کارمند میگوید: «نسل فعلی هوش مصنوعی تقریباً شبیه دارویی شده که شرکتهایی نظیر آمازون بهطور وسواسی به آن وابستهاند، از آن برای توجیه اخراج افراد استفاده میکنند و صرفهجوییهای حاصل را برای تأمین هزینهٔ مراکز دادهٔ محصولاتی که هیچکس هزینهٔ آن را نمیپردازد، به کار میبرند». این کارمند، همانند دیگران در این روایت، درخواست کرد نام خود را ناشناس نگه دارد زیرا از انتقامگیری کارفرماها میترسد.
آمازون، همراه با سایر شرکتهای بزرگ فناوری، در حال سرمایهگذاری میلیاردها دلار برای ساخت مراکز دادهٔ جدید بهمنظور آموزش و اجرای سیستمهای هوش مصنوعی مولد است. این شامل ابزارهایی میشود که به کارمندان در نوشتن کد کمک میکنند و سرویسهای رو به مصرفکنندهای مانند چتبات خرید آمازون، Rufus، است. دلایل پیگیری هوش مصنوعی توسط آمازون به وضوح قابلمشاهده است. ماه گذشته، اندی جاسی، مدیرعامل آمازون، اعلام کرد که Rufus در مسیر افزایش فروش آمازون بهصورت سالانه ۱۰ میلیارد دلار قرار دارد. او افزود: «این سرویس بهطور مستمر بهتر میشود».
سیستمهای هوش مصنوعی به مقدار قابلتوجهی انرژی نیاز دارند؛ بهنقطهای که شرکتهای برق را مجبور کرده است تا برای پشتیبانی از رشد مراکز داده، به نیروگاههای زغالسنگ و سایر منابع گازهای کربنی‑ساز مراجعه کنند. این نامهٔ باز میخواهد آمازون منابع سوخت کربنی در مراکز دادهٔ خود را رها کند، فناوریهای هوش مصنوعی خود را از استفاده برای نظارت و اخراج جمعی منع کند و از اجبار کارمندان به استفاده از هوش مصنوعی در کار خود صرفنظر نماید. «ما، کارمندان امضاکنندهٔ آمازون، نگرانیهای جدی نسبت به این گسترش تهاجمی در زمان رشد جهانی استبداد و سالهای حیاتی ما برای معکوس کردن بحران آبوهوایی داریم»، نامه اعلام میکند.
سخنگوی آمازون، Brad Glasser میگوید که شرکت هنوز به هدف خود برای دستیابی به صفر خالص انتشار کربن تا سال ۲۰۴۰ متعهد است. او میگوید: «ما میدانیم پیشرفت همواره خطی نخواهد بود، اما همچنان تمرکز خود را بر ارائه خدمات بهتر، سریعتر و با انتشار کمتر به مشتریانمان حفظ میکنیم»، که بیانهای پیشین شرکت را تکرار میکند. Glasser به نگرانیهای کارمندان دربارهٔ ابزارهای داخلی هوش مصنوعی یا کاربردهای خارج از سازمانی این فناوری اشارهای نکرد.
این نامه نمونهای نادر از فعالیت کارمندان فناوری در سالی است که توسط بازگشت دونالد ترامپ به قدرت بههمخورد. دولت او قوانین کار، سیاستهای آبوهوایی و مقررات هوش مصنوعی را ازپشتصندل برداشته است. این اقدامات برخی کارمندان را در بیان انتقادات نسبت به رفتارهای غیراخلاقی کارفرمایان خود ناآرام کرده است. همچنین بسیاری دربارهٔ امنیت شغلی خود نگراناند، چرا که خودکارسازی تهدیدی برای مشاغل ورودی مهندسی نرمافزار و بازاریابی بهنظر میرسد.
چندین سازمان در سراسر جهان سعی کردهاند برای کند کردن توسعهٔ هوش مصنوعی فشار وارد کنند. در سال ۲۰۲۳، صدها دانشمند برجسته از بزرگترین شرکتهای هوش مصنوعی درخواست کردند تا برای شش ماه کار بر روی این فناوری را متوقف کنند و ضررهای فاجعهآمیزی که ممکن است بهوجود بیاید، ارزیابی نمایند. این کمپینها موفقیت کمی کسب کردهاند و شرکتها همچنان بهسرعت مدلهای جدید، قدرتمندتر هوش مصنوعی را عرضه میکنند.
اما با وجود محیط سیاسی مشکلساز، اعضای گروه عدالت آبوهوایی در آمازون میگویند احساس میکردند باید بهجنگ با خطرات احتمالی هوش مصنوعی بپردازند. استراتژی آنها تا حدی این است که کمتر به نگرانیهای طولانیمدت دربارهٔ هوش مصنوعی پیشرفتهتری که از انسانها برتر است، تمرکز کنند و به پیامدهایی که بلافاصله باید با آنها مواجه شوند، بیشتر بپردازند. اعضا میگویند که مخالف هوش مصنوعی نیستند؛ در واقع نسبت به این فناوری خوشبینند، اما میخواهند شرکتها رویکردی اندیشمندانهتر نسبت به نحوه استفاده از آن اتخاذ کنند.
«موضوع فقط این نیست که اگر موفق به توسعهٔ هوش برتر (سوپراینتلیجنس) شوند چه اتفاقی میافتد»، یکی از کارمندان با تجربهٔ ده ساله در بخش سرگرمیهای آمازون میگوید. «ما میخواهیم بگوییم: هزینههایی که الآن میپردازیم توجیهپذیر نیستند. ما در چند سال باقیمانده برای جلوگیری از گرمشدن فاجعهبار هستیم».
کارمندان میگویند جمعآوری حمایت برای این نامهٔ باز نسبت به سالهای پیش دشوارتر بوده، چون آمازون بهتدریج توانایی کارمندان برای درخواست امضای دیگران را محدود کرده است. سازماندهندگان به WIRED میگویند که اکثر امضاکنندگان این نامه جدید از طریق ارتباط با همکاران بیرون از محیط کار به دست آمدهاند.
Orin Starn، انسانیشناس دانشگاه دوک که دو سال بهصورت مخفی بهعنوان کارگر انبار آمازون کار کرد، میگوید زمان برای بهچالش کشیدن این غول رسیده است. او میگوید: «بسیاری از مردم از سرافرازیهای بیحد و حصر میلیاردرها و از شرکتی که صرفاً بهصورت نمایشی به مسائل تغییر آبوهوایی، هوش مصنوعی، حقوق مهاجران و زندگی کارگران خود میپردازد، خسته شدهاند».
کارخانه زباله
دو کارمند آمازون میگویند مدیران با کماهمیت نشان دادن مشکلات ابزارهای داخلی هوش مصنوعی شرکت، واقعیت عدم رضایت کارگران از این ابزارها را نادیده میگیرند.
بهگفتهٔ یک مهندس توسعه نرمافزار در بخش محاسبات ابری آمازون، برخی مهندسان تحت فشار هستند تا با استفاده از هوش مصنوعی بهرهوری خود را دو برابر کنند وگرنه خطر از دست دادن شغل را دارند. اما این مهندس میگوید ابزارهای آمازون برای نوشتن کد و مستندات فنی کافی نیستند تا این هدفهای بلندپروازانه را محقق سازند. یک کارمند دیگر خروجیهای هوش مصنوعی را «زباله» مینامد.
این نامهٔ باز خواستار ایجاد «گروههای کاری هوش مصنوعی اخلاقی» در آمازون است که شامل کارگران پایه میشود؛ این گروهها میتوانند در نحوه استفاده از فناوریهای نوظهور در وظایف شغلی خود نظراتی داشته باشند. همچنین میخواهند در مورد چگونگی استفاده از هوش مصنوعی برای خودکارسازی بخشهایی از نقشهای خود تصمیمگیری کنند. ماه گذشته، پس از اعلام آمازون مبنی بر قطع تقریباً ۱۴٬۰۰۰ شغل برای بهتر پاسخگویی به نیازهای عصر هوش مصنوعی، موجی از کارگران شروع به امضای این نامه کردند. تا سپتامبر، آمازون حدود ۱٫۵۸ میلیون نفر را مشغول به کار داشت که نسبت به اوج بیش از ۱٫۶ میلیون نفر در پایان سال ۲۰۲۱ کاهش یافته است.
این گروه عدالت آبوهوایی عمداً هدف خود را پیش از هیجان خریدهای جمعهٔ سیاه بهدست آوردن آستانهٔ امضاهای خود تنظیم کرد تا هزینهٔ فناوریای را که پشت یکی از بزرگترین پلتفرمهای خرید آنلاین جهان است، بهخاطر بسپارد. این گروه بر این باور است که میتواند تأثیرگذار باشد؛ زیرا اتحادیههای کارگری، از جمله در حوزههای پرستاری، دولتی و آموزشی، موفق شدهاند در تعیین نحوه استفاده از هوش مصنوعی در حوزههای خود صدا داشته باشند.
نگرانیهای آبوهوایی
گروه کارمندان آمازون، که در سال ۲۰۱۸ تشکیل شد، اعتراف میکند که با برگزاری مجموعهای از اعتراضیها، پیشنهادات سهامداران و دادخواستها، از جمله یکی در سال ۲۰۱۹ که بیش از ۸٬۷۰۰ امضای کارمند جمعآوری کرد، بر تعهدات زیستمحیطی شرکت تأثیر گذاشته است.
Glasser، سخنگوی آمازون، میگوید که اهداف و پروژههای آبوهوایی سالها پیش از ظهور این گروه حمایتکننده در دست بودهاند. با این حال، چیزی که همه آن را میپذیرند، مقیاس چالشهای پیشرو است. فعالان اشاره میکنند که انتشار گازهای گلخانهای آمازون از سال ۲۰۱۹ حدود ۳۵ درصد افزایش یافته است و آنها خواستار تدوین یک برنامهٔ دقیق جدید برای رسیدن به هدف صفر خالص انتشار تا سال ۲۰۴۰ هستند.
فعالان میگویند آنچه اخیراً از آمازون دریافت کردهاند الهامبخش نیست. یکی از کارمندان میگوید که چند هفته پیش، در جلسهٔ سراسری شرکت، یک مدیر اجرایی اعلام کرد که تقاضای مراکز داده تا سال ۲۰۲۷ دهبرابر خواهد شد. سپس این مدیر استراتژیای جدید برای کاهش مصرف آب در این مراکز به میزان ۹ درصد معرفی کرد. کارگر میگوید: «این قطرهای در دریا است». او افزود: «مایلم دربارهٔ بخش انرژی دهبرابری و منبع تأمین آن بیشتر بحث کنیم».
Glaser، سخنگوی آمازون، میگوید: «آمازون پیشاپیش متعهد به تأمین پایدارتر عملیات خود و سرمایهگذاری در انرژی بدون کربن است».
دیدگاهتان را بنویسید