خرید Semrush توسط Adobe نشان میدهد که پلتفرمهای سئو برای ایجاد وضوح در دورهای که با عدماطمینان ناشی از هوش مصنوعی همراه است، چقدر مهم هستند.

جامعه سئو از خرید Semrush توسط Adobe خوشحال است. اتفاق نظر این است که این معامله یک نقطه عطف در ادامه تحول سئو در عصر هوش مصنوعی مولد است. خرید Adobe در زمانی که عدماطمینان ناشی از هوش مصنوعی حاکم است، رخ میدهد و ممکن است نشانهای بر اهمیت دادهها برای کمک به کسبوکارها و بازاریابانی باشد که هنوز در پی یافتن مسیر جدیدی برای پیشروی هستند.
سیروس شیپارد در توییتی اظهار کرد که فروش Semrush فرصتی برای Ahrefs به وجود میآورد؛ چرا که مقیاس Adobe و تمرکز آن بر بازار سازمانی، این امکان را برای Ahrefs فراهم میکند تا به سرعت به تغییرات سریع در نیازهای صنعت بازاریابی واکنش نشان دهد.
او توییت کرد:
«ابزارهای بازاریابی Adobe به سمت سازمانی (ENTERPRISE) گرایش دارند (مانند AEM و Adobe Analytics). اگر Adobe در زمینه Semrush نیز این جهت را پیش بگیرد، ممکن است برای اپراتورهای کوچکتر جذابیت کمتری داشته باشد. با این خرید، @ahrefs تنها مجموعه ابزار سئو بزرگ و مستقل موجود در بازار میماند. Ahrefs قادر به حرکت سریع و نوآوری است – من گمان میکنم این برای Ahrefs فرصتی ایجاد میکند – نه مشکلی.»
شیپارد درست میگوید؛ برخی از محصولات Adobe (مانند Adobe Analytics) به سمت کاربران سازمانی گرایش دارند، اما پایه کاربری قابلتوجهی از کسبوکارهای کوچک و متوسط برای ابزارهای مرتبط با طراحی وجود دارد که قیمت آنها در حدود ۹۹ دلار در ماه است و این ابزارها را نسبتاً مقرونبهصرفه میکند. با این حال، این هزینه هنوز نسبت به محدوده ۶۰۰ دلاری که Adobe برای نسخههای مستقل ویندوز و مک دریافت میکرد، قابلتوجه است.
من موافقم که Ahrefs بهاحتمال زیاد بهترین ابزار برای خدمترسانی به نیازهای کسبوکارهای کوچک و متوسط صنعت سئو است، در صورتی که Semrush تمرکز خود را بر بازار سازمانی افزایش دهد. اما ابزارهای کوچکتری مانند SERPrecon نیز وجود دارند که بهشدت بر کمک به کسبوکارها برای دستیابی به نتایج تمرکز دارند و ممکن است از خلا ناشی از خروج Semrush بهرهمند شوند.
تأیید پلتفرمهای سئو
سِث بسمرتنیک، مدیرعامل پلتفرم سئو سازمانی Conductor، خرید را به عنوان تأییدی بر پلتفرمهای سئو میبیند؛ که این مشاهدهای معتبر است، با توجه به مقدار پول نقدی که برای خرید Semrush صرف شد.
سِث بسمرتنیک نوشت:
«امروز صبح احساس زیادی دارم. خبر بسیار بزرگی است. Adobe در حال خرید Semrush است… شریک، رقیب و همپیمان ما در دنیای گسترده سئو و AEO/GEO بیش از یک دهه. برای مدت طولانی، شرکتهای بزرگ فناوری به سئو بیتوجه بودند. سئو نیمی از ترافیک اینترنت را هدایت میکرد، اما بهنحوی هرگز بهعنوان چیزی که مالک آن شوند، شناخته نشد. من همیشه بر این باور بودم که روزی خواهد رسید که پلتفرمهای بزرگ به این دسته اهمیت دهند. امروز همان روز است.»
«این لحظهای هیجانانگیز است! ما در حال مشاهدهی برخی تجمیعها هستیم و این نشانگر شناخت عظیم از اهمیت کار سئوهاست. از سئوی سنتی تا بهینهسازی برای پلتفرمهای هوش مصنوعی، این کار مهم است. واضح است که Adobe با نگاهی به مشتریان خود اینگونه فکر میکند، که به معنی اتفاقات بزرگی در آینده است.»
بسمرتنیک همچنین اشاره کرد که صنعت در حال ورود به مرحلهی انتقالی است که در آن پلتفرمهای سازگار با هوش مصنوعی، رهبران فردا خواهند شد.
او افزود:
«این عصر بعدی توسط معماریهای قدیمی رهبری نخواهد شد. بلکه توسط پلتفرمهایی که پایههای خود را برای هوش مصنوعی بنا کردهاند… و توسط شرکتهایی که برای دنیای دادهمحور و سطح سازمانی طراحی شدهاند، که اکنون در حال شکلگیری است.»
تأیید سئو
دوان فورستر، که پیش از این در Bing فعالیت میکرد، بینش خود را به اشتراک گذاشت که این خرید نشاندهنده اهمیت سئو است، بهویژه در حالی که صنعت در حال تحول برای مقابله با چالشهای جستجوی هوش مصنوعی است.
دوان به اشتراک گذاشت:
«این لحظهای هیجانانگیز است! ما در حال مشاهدهی برخی تجمیعها هستیم و این نشانگر شناخت عظیم از اهمیت کار سئوهاست. از سئوی سنتی تا بهینهسازی برای پلتفرمهای هوش مصنوعی، این کار مهم است. واضح است که Adobe با نگاهی به مشتریان خود اینگونه فکر میکند، که به معنی اتفاقات بزرگی در آینده است.»
واکنشهای آنلاین عمدتاً مثبت بودند
چندین نظر منفی در پاسخ به اعلام خرید Adobe در X (که پیشتر توییتر بود) منتشر شد، که برخی از آنها برای ابراز نارضایتی از قیمتگذاری و سایر نکات استفاده کردند، اما بسیاری دیگر از جامعه سئو به Semrush تبریک گفتند.
تبریک!
— لی ادن (@leeodden) ۱۹ نوامبر ۲۰۲۵
معنای کلی این اتفاق
همانطور که چندین نفر اشاره کردند، فروش Semrush یک نقطه عطف برای سئو و پلتفرمهای سئو است، زیرا عددی بهدستآمده نشاندهنده اهمیت بازاریابی دیجیتال در زمانیکه صنعت بازاریابی جستجو برای رسیدن به توافق دربارهٔ جهت تحول سئو در مواجهه با تغییرات متعدد ناشی از جستجوی هوش مصنوعی، درگیر است.
سؤالات بسیاری بدون پاسخ ماندهاند
آدوبی پس از خرید Semrush چه برنامهای برای محصول آن دارد؟
آیا Semrush همچنان بهعنوان یک محصول مستقل باقی خواهد ماند یا در نسخههای مختلف برای کاربران سازمانی و کسبوکارهای کوچک و متوسط ارائه خواهد شد یا بهعنوان بخشی از یکی از سرویسهای ابری آدوبی ترکیب خواهد شد؟
قیمتگذاری
یک نگرانی رایج درباره قیمتگذاری است و این که آیا هزینه Semrush افزایش خواهد یافت یا نه. آیا امکان دارد که قیمت آن در واقع کاهش یابد؟
Semrush برای آدوبی مناسب است
آدوبی بهعنوان یک شرکت نرمافزاری که بر محصولات طراحی گرافیک تمرکز داشت، شروع به کار کرد، اما با عبور از آستانهٔ هزاردهه، شروع به خرید شرکتهای مرتبط با بازاریابی دیجیتال و طراحی وب کرد و بهتدریج تمرکز خود را به بازار سازمانی معطوف کرد. دادهها برای برنامهریزی محتوا و همچنین برای درک بهتر اتفاقات در موتورهای جستجو و جستجوی هوش مصنوعی و چت مفید هستند. Semrush برای آدوبی گزینهای مناسب است.
تصویر ویژه توسط Shutterstock/Sunil prajapati
دیدگاهتان را بنویسید