چت‌بات هوش مصنوعی رافوس آمازون، فروش‌ها را در جمعه‌سیاه افزایش داد

اعتبار تصویر:جولی کلیپر (در پنجره جدید باز می‌شود) / Shutterstock (در پنجره جدید باز می‌شود)

بر اساس داده‌های جدید منتشر شده در آخر هفته توسط شرکت تحلیل‌گر بازار Sensor Tower، چت‌بات هوش مصنوعی آمازون به نام رافوس، در جمعه‌سیاه پذیرش شدیدی را تجربه کرد. در ایالات متحده، جلسات خرید در وب‌سایت آمازون که منجر به خرید شد، در جمعه‌سیاه نسبت به ۳۰ روز پیشین ۱۰۰٪ رشد داشت، در حالی که جلساتی که منجر به خرید شد اما از رافوس استفاده نکرده بودند، تنها ۲۰٪ افزایش یافتند.

علاوه بر این، آمازون رشد روزانه ۷۵٪ی را برای جلساتی که شامل رافوس بودند و منجر به خرید شدند، مشاهده کرد، در حالی که برای جلساتی که رافوس در آنها استفاده نشده بود، رشد روزانه تنها ۳۵٪ بود.

این شرکت همچنین اشاره کرد که جلسات شامل چت‌بات هوش مصنوعی در آمازون، نسبت به کل جلسات وب‌سایت، پیشی گرفته‌اند.

در جمعه‌سیاه، مجموع جلسات وب‌سایت آمازون نسبت به روز قبل ۲۰٪ افزایش یافت، در حالی که جلساتی که شامل رافوس بودند، ۳۵٪ رشد کردند.

چت‌بات هوش مصنوعی آمازون در اوایل سال ۲۰۲۴ به‌صورت نسخه آزمایشی (بتا) راه‌اندازی شد و سپس در همان سال برای تمام مشتریان آمریکایی منتشر شد. امروز، رافوس به خریداران آمازون در جستجوی محصولات، دریافت پیشنهادات و انجام مقایسات محصول کمک می‌کند.

پذیرش رافوس برای افزایش فروش در جمعه‌سیاه نشانگر رشد گسترده‌تری است که مصرف‌کنندگان برای خریدهای تعطیلاتی به هوش مصنوعی روی می‌آورند، طبق داده‌های موجود.

آمازون رافوس
اعتبار تصویر:آمازون

بر اساس داده‌های تجارت الکترونیک از Adobe Analytics که بیش از یک تریلیون بازدید به وب‌سایت‌های خرده‌فروشی ایالات متحده را پیگیری می‌کند، ترافیک هوش مصنوعی به سایت‌های فروشگاهی این کشور در جمعه‌سیاه نسبت به سال گذشته ۸۰۵٪ رشد داشته است. این نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان امسال به‌طور قابل‌توجهی از چت‌بات‌های هوش مصنوعی تولیدی برای یافتن تخفیف‌ها و بررسی محصولات استفاده کرده‌اند. ابزارهای هوش مصنوعی عمدتاً برای دسته‌های پرطرفدار تخفیفات جمعه‌سیاه مانند الکترونیک، بازی‌های ویدئویی، لوازم خانگی، اسباب‌بازی‌ها، محصولات مراقبت شخصی و کالاهای کودک و نوزاد به کار رفته‌اند.

Adobe Analytics همچنین اشاره کرد که استفاده از هوش مصنوعی باعث افزایش نرخ تبدیل شده است. این سرویس دریافت که خریداران آمریکایی که از طریق یک سرویس هوش مصنوعی به یک سایت خرده‌فروشی مراجعه کردند، ۳۸٪ احتمال بیشتری برای خرید داشته‌اند نسبت به بازدیدهای غیر هوش مصنوعی.

آیا هوش مصنوعی به‌طور مستقیم در رسیدن به رکورد هزینه‌کرد ۱۱٫۸ میلیارد دلاری در جمعه‌سیاه نقش داشته است یا نه، هنوز مشخص نیست. در عوض، این رقم بزرگ ممکن است به دلیل افزایش قیمت‌ها باشد، نه به دلیل رشد خریدهای آنلاین. همان‌طور که TechCrunch روز شنبه گزارش داد، داده‌های Salesforce نشان دادند که قیمت‌ها به‌طور متوسط ۷٪ افزایش یافته‌اند، در حالی که حجم سفارش‌ها ۱٪ کاهش یافته است.

داده‌های Sensor Tower به‌طور مشابه نشان می‌دهند که مصرف‌کنندگان امسال شاید در هزینه‌کرد خود محتاط‌تر شده‌اند، احتمالاً به دلیل فشارهای اقتصادی. اگرچه استفاده از برنامه‌های موبایل و وب‌سایت در جمعه‌سیاه نسبت به ۳۰ روز پیشین به‌سرعت افزایش یافت، اما افزایش بازدیدها و دانلودهای کلی نسبت به سال ۲۰۲۴ کاهش یافته است، بر اساس داده‌های این شرکت.

به‌عنوان مثال، دانلودهای برنامه‌های موبایل آمازون و والمارت به ترتیب ۲۴٪ و ۲۰٪ در جمعه‌سیاه رشد کردند نسبت به ۳۰ روز پیشین. اما این رشد در مقایسه با سال ۲۰۲۴ کم‌اهمیت شد، زمانی که دانلودهای آمازون ۵۰٪ و دانلودهای والمارت ۷۵٪ در همان دوره افزایش یافت، شرکت اشاره کرد.

در این سال، بازدیدهای وب‌سایت آمازون و والمارت در جمعه‌سیاه به ترتیب ۹۰٪ و ۱۰۰٪ نسبت به ۳۰ روز قبل افزایش یافت. با این حال، این اعداد در سال ۲۰۲۴ به ترتیب ۹۵٪ و ۱۳۰٪ بوده‌اند.

در یک نظرسنجی مرتبط از Adobe، ۴۸٪ از پاسخ‌دهندگان اعلام کردند که از هوش مصنوعی برای خریدهای تعطیلاتی استفاده کرده‌اند یا قصد این کار را دارند.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *