چرا غول‌های فناوری ابزارهای هوش مصنوعی پرمیوم را به‌صورت رایگان به میلیون‌ها هندی ارائه می‌دهند

عکس تصویری از Future Publishing از طریق Getty Images؛ لوگوی OpenAI را که بر روی یک گوشی هوشمند نمایش داده شده است، در پس‌زمینه پرچم هند، در شهر چونگ‌کینگ، چین، در تاریخ ۱ سپتامبر ۲۰۲۵ نشان می‌دهد.
شرکت‌های هوش مصنوعی با شرکت‌های هندی برای ارائه خدمات رایگان یا یارانه‌ای همکاری می‌کنند

از این هفته، میلیون‌ها هندی یک سال دسترسی رایگان به ربات گفت‌وگوی هوش مصنوعی جدید و کم‌هزینه «Go» از ChatGPT دریافت خواهند کرد.

این اقدام پس از اعلام مشابهی در هفته‌های اخیر توسط Google و Perplexity AI صورت گرفت؛ این شرکت‌ها با شرکت‌های موبایل محلی هندی همکاری کرده‌اند تا به کاربران دسترسی رایگان به ابزارهای هوش مصنوعی خود به مدت یک سال یا بیشتر ارائه دهند.

Perplexity با دومین ارائه‌دهنده بزرگ شبکه موبایل کشور، Airtime، همکاری کرده است، در حالی که Google با Reliance Jio، بزرگ‌ترین غول مخابراتی هند، برای ترکیب ابزارهای هوش مصنوعی رایگان یا با تخفیف در بسته‌های داده ماهانه همکاری می‌کند.

تحلیل‌گران می‌گویند این گونه پیشنهادها نباید به‌عنوان سخاوت درک شوند؛ زیرا در واقع سرمایه‌گذاری‌های محاسبه‌شده و شرطی بلندمدت برای آینده دیجیتال هند هستند.

«هدف این است که پیش از درخواست پرداخت هزینه، هندی‌ها را به هوش مصنوعی مولد وابسته کنیم»، تارون پاتاک، تحلیل‌گر در Counterpoint Research، به بی‌بی‌سی گفت.

«چیزی که هند ارائه می‌دهد، مقیاس و مخاطبان جوان است»، می‌گوید آقای پاتاک و افزود که سایر بازارهای بزرگ نظیر چین ممکن است از نظر تعداد کاربران با هند رقابت کنند، اما محیط فناوری به‌صورت سفت و سخت تنظیم‌شده‌اش دسترسی خارجی‌ها را محدود می‌کند.

در مقابل، هند بازاری دیجیتال باز و رقابتی فراهم می‌کند و فناوری‌های جهانی این فرصت را به‌دست می‌گیرند تا میلیون‌ها کاربر جدید را جذب کرده و مدل‌های هوش مصنوعی خود را آموزش دهند.

OpenAI، Perplexity و Google به سؤالات بی‌بی‌سی پاسخ ندادند.

هند بیش از ۹۰۰ میلیون کاربر اینترنت دارد و برخی از ارزان‌ترین داده‌های جهان را ارائه می‌دهد. جمعیت آنلاین این کشور جوان است؛ اکثر کاربران اینترنت زیر ۲۴ سال هستند و به نسلی تعلق دارند که به‌صورت آنلاین زندگی، کار و معاشرت می‌کند و از تلفن‌های هوشمند استفاده می‌کند.

ترکیب این ابزارهای هوش مصنوعی با بسته‌های داده، فرصت عظیمی برای شرکت‌های فناوری ایجاد می‌کند، زیرا مصرف داده در هند از بسیاری از نقاط جهان پیشی می‌گیرد. هرچه هندی‌ها بیشتر از این پلتفرم‌ها استفاده کنند، شرکت‌ها به داده‌های اولیه بیشتری دست خواهند یافت.

«هند کشوری فوق‌العاده متنوع است. موارد استفاده از هوش مصنوعی که از اینجا به‌وجود می‌آیند، به‌عنوان مطالعات موردی ارزشمندی برای بقیه جهان عمل خواهند کرد»، می‌گوید آقای پاتاک.

«هر چه داده‌های اولیه و منحصربه‌فرد بیشتری جمع‌آوری کنند، مدل‌هایشان، به‌ویژه سیستم‌های هوش مصنوعی مولد، بهتر خواهند شد.»

اگرچه این پیشنهادها برای شرکت‌های هوش مصنوعی برد‑برد هستند، اما از دیدگاه مصرف‌کننده، به‌ویژه در خصوص تأثیرات بر حریم‌خصوصی داده‌ها، پرسش‌هایی را برانگیخته‌اند.

«اکثر کاربران همواره مایل به فدا کردن داده‌های خود برای راحتی یا دریافت چیزهای رایگان بوده‌اند و این روند ادامه خواهد یافت»، می‌گوید پرسنتو ک. روی، نویسنده فناوری مستقر در دهلی و تحلیل‌گر.

اما اینجا جایی است که دولت باید مداخله کند، او می‌گوید.

«نظارت باید تقویت شود تا مقامات بتوانند نحوه مدیریت مسأله گسترده‌ای که مردم داده‌های خود را به‌آسانی واگذار می‌کنند را پیدا کنند»، می‌گوید آقای روی.

عکس از NurPhoto از طریق Getty Images؛ مردم در حال بررسی تلفن‌های هوشمند خود درون قطار مترو در کلکات
هند بیش از ۹۰۰ میلیون کاربر اینترنت دارد

در حال حاضر، هند قانون مخصوصی برای تنظیم هوش مصنوعی ندارد. قانون گسترده‌تر حفاظت از داده‌های شخصی دیجیتال (DPDP) ۲۰۲۳ که پیرامون رسانه‌های دیجیتال و حریم‌خصوصی است، هنوز تصویب نشده است.

کارشناسان می‌گویند که اگرچه این قانون محافظت‌های گسترده‌ای در زمینه داده‌های شخصی فراهم می‌کند، قوانین اجرایی آن هنوز در انتظار نهایی شدن هستند و هنوز به سیستم‌های هوش مصنوعی یا مسئولیت‌پذیری الگوریتمی پرداخته نشده است.

اما وقتی این قانون اجرایی شود «احتمالاً از نظر دیجیتال [حریم‌خصوصی] یکی از پیشرفته‌ترین‌ها خواهد بود»، ماهش ماخیا، رهبر مشاوره فناوری در Ernst and Young به بی‌بی‌سی گفت.

در حال حاضر، محیط نظارتی انعطاف‌پذیر هند به شرکت‌هایی همچون OpenAI و Google اجازه می‌دهد تا ابزارهای هوش مصنوعی رایگان را با طرح‌های مخابراتی ترکیب کنند؛ امری که در سایر کشورها بسیار دشوارتر است.

به‌عنوان مثال، مقررات هوش مصنوعی اتحادیه اروپا استانداردهای سخت‌گیرانه‌ای برای شفافیت و حاکمیت داده‌ها تعیین می‌کند، در حالی که مقررات جدید کره جنوبی یک گام جلوتر می‌روند و برچسب‌گذاری بر محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی را الزامی می‌سازند و اپراتورها را در قبال نحوه استفاده از سیستم‌های خود پاسخگو می‌کنند.

در این مناطق، چنین پیشنهادهایی الزامات انطباقی درباره رضایت کاربر و حفاظت از داده‌ها را به‌وجود می‌آورد که اجرای آن‌ها در مقیاس وسیع را دشوار می‌سازد.

آقای روی می‌گوید هند به آگاهی بیشتر کاربران و قوانین واضح‌تری نیاز دارد، اما بدون خنثی‌کردن نوآوری.

«در این مرحله، به تنظیمات سبک‌وزن نیاز داریم، اما این تنظیمات باید همان‌گونه که میزان خطرات احتمالی واضح‌تر می‌شود، تکامل یابند».

تا آن زمان، شرکت‌های هوش مصنوعی جهانی امیدوارند که با ارائه این خدمات رایگان، بتوانند تجربه گذشته هند در جذب میلیون‌ها کاربر جدید با داده‌های اینترنتی به‌صورت بسیار تخفیف‌دار را بازسازی کنند.

اگرچه به‌نظر نمی‌رسد هوش مصنوعی به‌مدل تجاری سنگین‌قیمت متوسل شود و به‌جای آن به‌عنوان سرویس کم‌هزینه و مبتنی بر ارزش پذیرفته شود، حجم عظیم کاربران این کشور نویدبخش است.

«به‌عنوان مثال، حتی اگر تنها ۵٪ از کاربران رایگان به مشترک تبدیل شوند، همچنان عددی قابل‌توجه خواهد بود»، می‌گوید آقای پاتاک.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *