
هوش مصنوعی صوتی Beside هر ماه میلیونها تماس را پردازش میکند.
Beside، شرکت نوپای هوش مصنوعی صوتی که اوایل این ماه از مراحل مخفیکاری خارج شد، ۳۲ میلیون دلار جذب کرده تا «منشی هوش مصنوعی» خود را توسعه دهد؛ این منشی که پیش از این هم میلیونها تماس در ماه را پردازش میکند.
منشی هوش مصنوعی این استارتاپ با هدف پر کردن خلاء برای افرادی و کسبوکارهای کوچکی که توان استفاده از دستیار تماموقت را ندارند، طراحی شده است. این سرویس تماسها را پاسخ میدهد، جزئیات مشتریان را به خاطر میسپارد، زمان ملاقاتها را رزرو میکند و پیگیریها را مدیریت میکند؛ همه اینها از طریق برنامهای که مستقیماً به شماره تلفن موجود مشتری متصل میشود.
«ما این را شبیه استخدام یک معاون ارشد فارغالتحصیل هاروارد با حافظهای کامل میدانیم»، ماکسیم جرمین، مؤسس و مدیرعامل Beside مستقر در پاریس، به Fortune گفت. «به مرور زمان، این یک شریک معتبر میشود که مشتریان شما را میفهمد، پیگیریها را بر عهده میگیرد و به شما در کسبوکار بیشتر کمک میکند.»
استارتاپ هوش مصنوعی صوتی که در ایالات متحده فعالیت میکند، بهتازگی دور مالی Series A به مبلغ ۲۰ میلیون دلار را که توسط EQT Ventures رهبری شد، بههمراه مشارکت Index Ventures و سرمایهگذاران فرشتهای از جمله مؤسس Slack، استوارت باترفیلد، تکمیل کرد. این سرمایهگذاری پس از دور Seed به ارزش ۱۰٫۵ میلیون دلار که توسط Index هدایت شده و ۱٫۴ میلیون دلار سرمایهگذاری SAFE اضافی، صورت گرفت. Beside قصد دارد این منابع را برای توسعه محصول، استخدام نیروی انسانی و در نهایت گسترش به بازارهای اروپایی بهکار گیرد.
کائوشیک سوبرامانیان، شریک EQT Ventures، گفت: «Beside فقط بهینهسازی ارتباطات بین کسبوکارها و مشتریان را انجام نمیدهد، بلکه بهطور کامل در حال بازنگری نحوه انجام کارهاست.»
این شرکت ۱۸ ماه در حالت مخفیکاری تحت نام M1 کار کرده است و به درآمد سالیانه تکراری ۴ میلیون دلار با بیش از ۲۰,۰۰۰ مشتری پرداختکننده دست یافته؛ نیمی از این کاربران روزانه ۱۴ بار، شش روز در هفته، برنامه را باز میکنند.
تمرکز بر مصرفکننده
بهجای هدفگیری شرکتهای بزرگ، Beside مستقیماً به سوی مصرفکنندگان حرکت میکند؛ امری که جرمین میگوید باعث تمایز شرکت در فضای پر شلوغ فناوری صوتی هوش مصنوعی میشود. تیم مؤسس این شرکت از شرکتهای فناوری مصرفی مانند X، Snap و Jour (اپلیکیشن سلامت روانی که جرمین در سال ۲۰۲۱ به شرکت بیمهگر دیجیتال Alan فروخت) میآیند.
بازار هوش مصنوعی صوتی بسیار شلوغ است، عمدتاً بهدلیل قابلیت این فناوری برای خودکارسازی بخش قابلتوجهی از کارهای خدمات مشتری. انتظار میرود این بخش بهعنوان بازار از ۳٫۱۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ به ۴۷٫۵ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۴ رشد کند.
استارتاپهای تخصصی مانند ElevenLabs و Vapi در حال حاضر با غولهای فناوری همچون آمازون و مایکروسافت برای ساخت سامانههای هوش مصنوعی صوتی واقعی رقابت میکنند؛ سامانههایی که میتوانند بهصورت خودکار به پرسشهای روتین مشتریان پاسخ دهند و زمانبندی ملاقاتها را بدون دخالت انسان انجام دهند. در حالی که بسیاری از کسبوکارها از چتباتها برای ارتباطات متنی استفاده میکنند، هوش مصنوعی صوتی که میتواند گفتگوهای طبیعی داشته باشد، دروازهای برای خودکارسازی دامنه وسیعتری از تعاملات مشتریان میگشود.
جرمین گفت شرکت با تمرکز بر دسترسی مستقیم به صد میلیون آمریکایی که کارهایشان از طریق تلفن انجام میشود—مانند قراردادکنندگان، مشاوران املاک، آرایشگران، کارگزاران و صاحبان کسبوکارهای کوچک که توان استخدام دستیار تماموقت را ندارند و بهدلیل این محدودیت فرصتهای تجاری را از دست میدهند—تمایز خود را نسبت به دیگران نشان میدهد. در بریتانیا، اکثر کسبوکارهای کوچک کمتر از ۴۰٪ از تماسهای ورودی خود را پاسخ میدهند و چهار نفر از هر پنج تماسکنندهای که به پست صوتی منتقل میشوند، هرگز بازنگردانده نمیشوند.
«ما وکلای داریم، پزشکان داریم، حتی کشیشها و کلیساها از این محصول استفاده میکنند. این محصول برای هر صنعتی ساخته شده است، اما هدفگذاری آن بر روی همان فرد یا همان ذهنیت در هر یک از این صنایع است… اگر واقعاً به مشتریتان اهمیت میدهید و میخواهید تجربهای بسیار بهتر ارائه کنید، جزئیات این گفتگو برای شما فوقالعاده مهم خواهد بود»، جرمین گفت.
هوش مصنوعی که به تلفن شما پاسخ میدهد
منشی هوش مصنوعی Beside میتواند تماسهای تلفنی را پاسخ دهد، مستقیماً با مشتریان صحبت کند و بر اساس گفتگو وظایف مختلفی را اجرا کند. Beside همچنین در حال گسترش برنامهٔ دسکتاپ خود است که بهصورت خودکار تمام تماسها و جلسات شما را ضبط میکند، چه در Zoom، چه بر روی تلفن یا بهصورت حضوری.
به عنوان مثال، برای یک آرایشگاه، این بدین معنی است که هوش مصنوعی میتواند تماس یک مشتری جدید را پاسخ دهد، درباره جزئیات مانند سبک دلخواه سؤال کند، زمان ملاقات را رزرو کند و بهصورت خودکار پیام تأیید ارسال کند؛ همزمان تمام جزئیات مکالمه ثبت و ملاقات را به تقویم آرایشگاه اضافه میکند. این تعاملات ضبط و قابل جستجو هستند، بهطوری که کارکنان میتوانند دقیقاً درخواست مشتری را پیش از حضور او بررسی کنند.
«عدم اضطراب برای فراموش کردن هر آنچه مشتری میخواهد، ارزشی بینظیر است»، دومینیک سانتیاگو، که یک شرکت تجاری خدمات لنداسکیپینگ در نیوجرسی اداره میکند و از برنامه Beside برای کسبوکار خود استفاده میکند، گفت. «این همه چیز را تحت کنترل نگه میدارد و تجربهٔ مدیریت کسبوکار من را بهطور کامل تغییر میدهد.»
هوش مصنوعی همچنین میتواند مکالمات متنی را مدیریت کند و کاربران حتی میتوانند صدای خود را شبیهسازی کنند. تمام مکالمات بهصورت متنی ثبت و قابل جستجو هستند، بهطوری که Beside آن را «مغز دوم» برای کسبوکارهای کوچک مینامد.
تیم کرتس، که بهعنوان شریک یک نمایندگی بیمه در ونتورا فعالیت میکند، میگوید پس از استفاده از محصول، حجم بیمهنامههای جدید نوشتاریاش از ۴۰,۰۰۰ دلار به ۱۲۰,۰۰۰ دلار در یک شب، صرفاً بهتنهایی رشد کرد.
گسترش سازمانی
شرکت همچنین بر گسترش ویژگیهای تیمی متمرکز است تا به کسبوکارهای کوچک با تعداد ۲۰ تا ۵۰ نفر اجازه دهد زمینهٔ مشتری را به اشتراک بگذارند؛ بهطوری که همه تاریخچه و ترجیحات یک مشتری را بدون نیاز به پرسش مکرر میدانند.
«اگر با کسبوکاری که توسط Beside پشتیبانی میشود تعامل داشته باشید، باید همان حس را داشته باشید که وقتی به یک هتل فوقالعاده لوکس میروید؛ جایی که یکبار نام خود را میگویید و تمام کارکنان هتل نام، اتاق و ترجیحات شما را میدانند. دیگر نیازی نیست همان را بارها تکرار کنید؛ فقط مراقبت میشوید»، جرمین گفت.
بهجای لایهگذاری هوش مصنوعی روی سامانههای تلفنی موجود، Beside زیرساختهای مخابراتی را از پایه بازسازی کرده است. این شرکت اکنون میلیونها تماس ماهانه را مدیریت میکند؛ شامل تأمین شماره، رعایت مقررات، ارجاع تماس و انتقال شماره. در بلندمدت، جرمین اعلام میکند که برنامه دارد تبدیل به یک اپراتور کامل موبایل با یکپارچگی در سطح سیم کارت شود.
«تحویل تماسهای با کیفیت بالا در هر مکانی — در یک کامیون، در سایت کاری، یا در شهر شلوغ — چالشی فنی بسیار دشوار است»، او میگوید. «با تسلط بر اکوسیستم پیچیدهٔ مقرراتی و اپراتوری ایالات متحده، یک الگوی عملیاتی ساختهایم که میتوانیم بهصورت جهانی بازتولید کنیم.»
دیدگاهتان را بنویسید