حفاظت از کاربران جستجو در برابر هرزنامهٔ «سئو پارازیت»

تحقیقی که امروز دربارهٔ اقدامات ضدهرزنامهٔ ما منتشر شد، نادرست و خطر آسیب‌رسانی به میلیون‌ها کاربر اروپایی را به دنبال دارد.

پاندو نایاک
پاندو نایاک
دانشمند ارشد، بخش جستجو
حرف G در وسط صفحه‌ای خاکستری

مردم برای دسترسی به بهترین و مرتبط‌ترین نتایج به گوگل می‌آیند و نمی‌خواهند در دل هرزنامه‌ها گم شوند. سیاست ضدهرزنامهٔ جستجوی گوگل تنها به یک هدف وجود دارد: محافظت از افراد در برابر محتوای فریبنده، با کیفیت پایین و کلاهبرداری‌ها – و تکنیک‌های مشکوکی که این موارد را ترویج می‌کنند.

ما با کمیسیون اروپا در حوزهٔ گسترده‌ای از اقدامات برای حفاظت از مصرف‌کنندگان اروپایی همکاری کرده‌ایم؛ از جمله مقابله با کلاهبرداری‌ها تحت قانون خدمات دیجیتال. متأسفانه، تحقیقی که امروز دربارهٔ تلاش‌های ضدهرزنامه‌مان منتشر شد، نادرست است و خطر آسیب‌رسانی به میلیون‌ها کاربر اروپایی را به همراه دارد. این تحقیق بی‌اساس است: یک دادگاه آلمانی پیش از این دعوای مشابهی را رد کرده و حکم داده که سیاست ضدهرزنامهٔ ما معتبر، منطقی و به‌صورت مستمر اجرا می‌شود.

سیاست ضدهرزنامهٔ گوگل اساسی است برای مقابله با تکنیک‌های فریب‌پذیر پرداخت به‌ازای نمایش که کیفیت نتایج ما را کاهش می‌دهند. جستجوی گوگل برای ارائه نتایج قابل اعتماد طراحی شده است و ما به‌طور جدی نگران هر اقدامی هستیم که بتواند به کیفیت نتایج‌مان صدمه بزند و در رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها مداخله کند.

چرا ما به مبارزه با سوءاستفاده از اعتبار سایت می‌پردازیم

چند سال پیش، از کاربران به‌وضوح شنیدیم که به‌دلیل روند رو به افزایش «سئو پارازیت» (که به‌عنوان «سوءاستفاده از اعتبار سایت» نیز شناخته می‌شود) نتایج جستجویشان تخریب شده و پر از هرزنامه است. این‌گونه کار می‌کند: هرزنامه‌ساز ممکن است به ناشری مبلغی پرداخت کند تا محتوای خود و لینک‌هایش را در سایت آن نمایش دهد و از رتبهٔ خوب ناشر بهره‌برداری کند تا کاربران را به کلیک بر روی محتوای کم‌کیفیت فریب دهد.

به عنوان مثال، یک سایت وام‌های کوتاه‌مدت کلاهبرداری می‌تواند به یک وب‌سایت معتبر پول بدهد تا محتوای خود شامل لینک‌های به خدماتشان را منتشر کند. ما این کار را هرزنامه می‌دانیم، زیرا هم کاربران و هم سامانه‌های ما فکر می‌کنند که با یک وب‌سایت معتبر در تعامل هستند، در حالی‌که در واقع با یک کلاهبردار روبرو هستند. این روش در اشکال گوناگون به کار می‌رود، اما جوهرهٔ آن همیشه یکسان است: طرحی پرداخت به‌ازای نمایش که هدف آن فریب سامانه‌های رتبه‌بندی و کاربران است.

به همین دلیل در مارس ۲۰۲۴، سیاست ضدهرزنامه‌مان را بر پایهٔ یک اصل دیرینه به‌روز کردیم: یک سایت نمی‌تواند برای بهبود رتبهٔ خود در جستجو، پول بپردازد یا از روش‌های فریب‌کارانه استفاده کند. اگر این رفتار را مجاز می‌دانستیم — اجازه می‌دادیم سایت‌ها با تکنیک‌های مشکوک رتبهٔ خود را ارتقا دهند، به جای سرمایه‌گذاری بر تولید محتوای با کیفیت — این کار به افراد مخرب اجازه می‌داد سایت‌های معتبر را که از این تکنیک‌ها استفاده نمی‌کنند، جایگزین کنند و جستجو برای همه را تخریب می‌کرد.

نمونه‌های سئو پارازیت برای قرص‌های لاغری
نمونه‌های سئو پارازیت برای قرص‌های لاغری
نمونه‌های سئو پارازیت برای وام‌های کوتاه‌مدت
نمونه‌های سئو پارازیت برای وام‌های کوتاه‌مدت

سیاست ضدهرزنامهٔ ما باعث می‌شود شرایط برابر شود، به‌گونه‌ای که وب‌سایت‌های بهره‌بردار از تکنیک‌های فریب‌کارانه نتوانند وب‌سایت‌های رقابتی که بر پایهٔ محتوای خود فعالیت می‌کنند را پیشی بگیرند. بسیاری از سازندگان کوچک اعلام کردند که از کار ما برای مبارزه با سئو پارازیت حمایت می‌کنند.

ما به کیفیت نتایج‌مان و به‌کارگیری سیاست‌های مقابله با هرزنامه در جستجو اهمیت فراوانی می‌دهیم. سیاست ضدهرزنامه‌مان را از طریق یک فرایند بررسی عادلانه و سخت‌گیرانه، همراه با مسیر استیناف، اجرا می‌کنیم.

قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا در حال حاضر باعث شده است که جستجو برای کسب‌وکارها و کاربران اروپایی کمتر مؤثر باشد. این تحقیق جدید و شگفت‌انگیز خطر دارد که به افراد مخرب پاداش دهد و کیفیت نتایج جستجو را کاهش دهد. کاربران اروپایی شایستهٔ بهتر از این هستند و ما به دفاع از سیاست‌هایی که به مردم اجازه می‌دهد به نتایجی که در جستجو می‌بینند اعتماد کنند، ادامه خواهیم داد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *